Ai auzit in repetate randuri ca pentru a te putea bucura de succes atunci cand vine vorba despre promovarea brandului tau, ai nevoie de servicii de marketing. Corect? De aceasta data, insa, intentionez sa-ti vorbesc despre o sectiune aparte a marketingului, respectiv despre marketing online, cunoscut drept marketing digital. Si iata mai exact care sunt aspectele pe care as vrea sa le evidentiez.
Ce este marketingul digital?
Discutia despre marketingul online ar putea fi destul de complexa. Dar sa incepem cu o definitie: marketingul digital se traduce prin totalitatea strategiilor de promovare a unui brand, folosind canalele online pe care le ai la dispozitie.
Este vorba, mai bine zis, de un mix de canale online, folosite in concordanta cu necesitatile afacerii pe care o detii. Totodata, marketingul digital inseamna si posibilitatea de a gestiona corespunzator relatiile cu clientii si/sau consumatorii in mediul online. Toate aceste strategii, daca sunt canalizate corespunzator, pot aduce rezultate bune, ca de exemplu cresterea notorietatii unui brand sau cresterea vanzarilor.
De ce ai nevoie de marketing digital?
Marketingul digital este o preocupare permanenta a oricarei persoane care doreste sa aiba o prezenta buna nu doar in mediul offline, ci si in cel online. Nu putem vorbi despre imagine in mediul online, fara implementarea unor strategii de marketing digital. Iar ca lucrurile sa fie si mai clare, iata de ce ai nevoie de astfel de strategii.
O comunicare mai buna cu actualii si potentialii clienti sau parteneri. Folosind canalele social media, transmiti mesaje cu impact. Nu doar mesaje, ci si informatii relevante despre produsele / serviciile tale: oferte, produse nou lansate si lista continua.
Cresterea notorietatii in mediul online, ceea ce va duce la cresterea notoritatii si in mediul offline. Oamenii aud de brandul pe care incerci sa-l promovezi si daca le place ceea ce aud, vor achizitiona produsele si/sau serviciile.
Orientare si progres. Strategiile de marketing digital au rolul de a te ajuta sa-ti organizezi activitatea astfel incat sa fie mereu orientat spre progres. Progresul inseamna un numar mai mare de clienti si, implicit, un numar mai mare de produse/ servicii vandute.
Schimbarea perspectivei asupra companiei tale. Nu doar oamenii trec prin schimbari de-a lungul vietii, ci si brandurile. Astfel, cea mai buna sugestie este sa cauti sa imbunatatesti mereu imaginea companiei tale. Iar in cazul in care te confrunti cu o imagine negativa, la un moment dat, foloseste cu inteligenta strategiile de marketing digital pentru a rezolva acest lucru.
Cateva statistici privind marketingul digital
Cum sa folosesti Facebook-ul in avantajul brandului tau?
Cate ceva despre Facebook: Facebook este poate cea mai importanta platforma atunci cand vine vorba de marketingul online. Motivul principal este faptul ca ea este utilizata de milioane de persoane din lumea intreaga, ceea ce inseamna ca brandul tau poate deveni cunoscut nu doar la nivel local si national, ci si international. Insa, pentru ca acest lucru sa fie posibil, este nevoie sa parcurgi cateva etape.
● Creeaza o pagina online pentru businessul tau. Nu uita sa adaugi toate informatiile relevante despre compania ta, cum ar fi datele de contact, poze relevante care sa evidentieze produsele sau serviciile sau produsele pe care le oferi si altele asemenea.
● Creeaza campanii inteligente, folosind Facebook Ads. Din pacate, studiile arata ca impactul organic de pe Faceebok este din ce in ce mai scazut. Si pentru ca lucrurile pot parea usor confuze acum, sa explicam putin ce inseamna impactul organic si cum se diferentiaza el de cel platit.
*Impact organic – numarul total de persoane carora le-a fost afisata postarea ta, fara a se face apel la alocarea unui buget de promovare. Totdata, aceasta afisare mai poarta denumirea de „reach organic” sau „postare organica”. Pentru ca reach-ul organic de pe Facebook sa fie cat mai mare, trebuie sa postezi continut relevant si usor de inteles.
*Impact platit – numarul total de persoane care au ajus sa vada postarea ta, prin apelarea la un buget de promovare. Cu cat acest buget este mai mare, cu atat numarul de persoane corara le va fi afisata postarea va fi mai mare.
● Desfineste-ti clar audienta. Ce inseamna mai exact acest lucru? Definirea audientei inseamna selectarea unor criterii precum varsta, sex, interese, studii, stare civila sau altele asemea. De acestea depinde adesea succesul unei campanii pe Facebook. Totodata, acest lucru se traduce prin faptul ca Facebook va arata postarile tale doar celor care fac parte din audienta targetata.
● Raspunde la timp comentariilor si mesajelor pe care le primesti pe pagina de Facebook a brandului tau. Oamenii apreciaza promptitudinea si isi pierd usor rabdarea daca aceasta lipseste.
● Foloseste continut video in postarile de pe Facebook deoarece acesta are un impact destul de mare.
● Adauga formulari de tipul „Call to action” in postarile tale. Acestea au rolul a-i determina pe cei care vad postarile sa interactioneze.
● Ia in considerare varianta deschiderii unui magazin virtual pe Facebook, care sa le permita clientilor tai sa comande mai usor produsele pe care le comercializezi. Este o modalitate buna de a-ti creste vanzarile.
● Fii in permanenta cu ochii pe statistici. Nu trebuie sa treaca nicio zi fara sa verifici ce impact are pagina creata pentru a-ti promova brandul. Daca ai rugat pe cineva sa se ocupe de acest lucru, cere-i sa-ti ofere un raport periodic.
Cum sa folosesti YouTube pentru a-ti creste popularitatea online?
Youtube-ul a devenit unul dintre canalele online preferate ale multor persoane, incepanand cu melomanii si terminand cu oamenii de afaceri sau vloggerii. Cu toate astea, nu multe dintre companiile care cauta sa-si promoveze brandul folosesc foarte des acest canal. In cazul in care te-ai hotarat sa devii o exceptie, iata ce trebuie sa stii despre YouTube.
● Posteaza continut de calitate sau nu mai posta deloc. Nu poti sa faci un video oarecare si sa astepti ca toata lumea sa-l adore. Continutul de pe aceasta platforma este atat de divers, incat oamenii au de unde alege.
● Acorda atentie fiecarui detaliu. Iar cand spun acest lucru, ma refer la aspecte precum: organizarea mesajul pe care incerci sa-l transmiti astfel incat el sa fie usor de inteles, cum este filmat clipul, ce instrumente sunt folosite pentru inregistrarea video si altele asemenea. Inainte de a incepe, documenteaza-te putin. Este acelasi lucru pe care il faci si atunci cand iti alegi un nume de brand: intai faci o scurta cercetare, apoi te apuci de treaba.
● Nu incepe sa filmezi un video pentru YouTube fara sa ai un plan. Incearca sa-ti organizezi ideile corespunzator si acorda-ti timp pentru a obtine cadrul perfect.
● Nu ezita sa ceri ajutorul unei echipe profesioniste care duce la obtinerea clipului respectiv mult mai repede. Desigur, acest lucru inseamna investirea unor resurse financiare.
● Daca intentionezi sa fii care tu cel care apare in clipurile postate pe YouTube, asigura-te ca stapanesti corespunzator tehnicele limbajului nonverbal, astfel incat sa fii o prezenta placuta.
● Posteaza cu regularitate. Este o modalitate buna de a-ti pastra audienta castigata.
● Nu dezactiva sectiunea de comentarii, cu toate ca uneori oamenii pot fi destul de critici. Eventual, poti elimina acele postari pe care le consideri irelevante sau jignitoare.
● Daca ai reusit sa obtii un clip de impact, poti aloca un buget pentru promovarea acestuia. De asemenea, nu uita sa-l distribui pe celelalte site-uri de socializare, precum Facebook.
Cum sa folosesti Instagramul pentru a-ti promova brandul?
Cate ceva despre Instagram: Instagram poate fi considerat un serviciu online, fiind folosit pentru a distribui fotografii si videoclipuri realizate de catre utilizatori. Acesta permite aplicarea unor filtre digitale, in vederea obtinerii unor cadre interesante. Instagram a fost lansat in 2010, fiind creat de Kevin Systrom si Mike Krieger. O alta caracteristica a acestei platforme este faptul ca foloseste deja popularele hashtaguri (Exemplu: #PionMedia, #Instagram).
Sfaturi pentru promovarea brandului tau pe Instagram:
● Posteaza poze creative. Indiferent de profilul activitatii tale, foloseste imaginile in mod creativ pentru a atrage urmaritori. Chiar daca faci parte dintr-un domeniu care percepe seriozitate precum industria bancilor si a finantelor, asta nu inseamna ca pozele trebuie sa fie banale.
● Pastreaza originalitatea continutului. Nu copia pozele altcuiva, fara sa acorzi credite pentru proiectele respective.
● Ai grija mereu ca intregul continut pe care il postezi sa fie relevant pentru afacerea ta.
● Foloseste cu moderatie hashtag-urile si alege-le pe cele care sunt cu adevarat relevante pentru business-ul tau. O postare cu impact are, de obiecei, minimum 11 astfel de hashtag-uri.
● Alcatuieste o planificare a postarilor pe care le vei face in perioada urmatoare pentru a fi sigur/a ca reusesti sa-ti respecti planul.
● Nu te multumi cu putin si foloseste si alte programe de editare precum Aviary sau Photoshop Express.
● Investeste in reclamele platite pe Instagram, care te vor ajuta sa-ti cresti popularitatea.
● In ceea ce priveste celelalte canale social media, precum Pinterest, Twitter, Snapchat si altele, trebuie precizat ca ele sunt folosite destul de putin in Romania, in scopuri de business. Cu toate astea, poti alege varianta de a-ti crea gratis un astfel de cont
Top cele mai populare branduri pe Instagram in 2017, conform Statista.com
Twitter, de exemplu, este considerat in continuare o sursa de informatii, in special pentru cele cu caracter international. Pana la urma, acesta este cel care ne-a oferit hashtagurile atat de des folosite astazi. Pinterestul este folosit pentru a posta imagini creative, fiind adesea o alternativa pentru cei care activeaza in domeniul fashion, al designului si altele asemenea. Snapchat este preferatul adolescentilor datorita filtrelor amuzante.
Aceasta retea are un potential deosebit, ceea ce a facut ca in 2013, fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg sa vina cu o oferta de 3 miliarde de dolari. Nici Google nu s-a lasat mai prejos si a oferit 4 miliarde de euro, ridicand considerabil miza. Insa, niciuna dintre aceste actiuni nu s-au concretizat. Acest lucru este firesc, avand in vedere ca in acest an valoarea aplicatiei Snapchat la bursa a ajuns undeva la 33 de miliarde de dolari.
Sa vorbim putin si despre e-mail marketing
Pe langa platformele sociale enumerate anterior, o alta parte importanta a marketingului difital sunt serviciile de e-mail maketing. Acestea ajuta la promovarea unei afaceri online, folosind liste cu adrese de email. Practic, se urmareste trimiterea unui mesaj catre o lista predefinita de destinatari.
Cum sa folosesti serviciile de e-mail marketing in avantajul tau?
● Redacteaza corespunzator mesajul din interiorul e-mailului. Acesta trebuie sa fie clar si sa nu contina niciun fel de greseli gramaticale sau semantice. Totodata, acesta trebuie sa fie relevant.
● Avand in vedere numarul mare de e-mailuri pe care trebuie sa le trimiti, foloseste un soft care sa se ocupe de asta. Altfel, vei pierde foarte mult timp facand acest lucru.
● Limiteaza-te la cel mult mail pe saptamana. Daca trimiti prea multe, oamenii se vor simtiti deranjati si se vor dezabona de la serviciul de e-mail. Vor fi, poate, si momente in care nu o sa ai nimic relevant de transmis clientilor tai.
● Trimite e-mailuri doar celor care s-au abonat la serviciul de newsletter. Avand in vedere faptul ca oamenii au devenit destul de superficiali cand vine vorba de acest lucru, cauta sa-i atragi. De exemplu, poti acorda reduceri la produsele si/sau serviciile tale.
In incheiere, as vrea sa mai adaug un lucru despre marketingul online. Tendintele privind strategiile sale se schimba constant, uneori fiind de-a dreptul extenuant sa tii pasul. Insa, trebuie sa te straduiesti si sa fii cu ochii pe tot ce apare nou.
Pe de alta parte, daca mai ai ceva de adaugat, te invit, ca de fiecare data sa o faci, prin intermediul sectiunii de comentarii de mai jos.