Brandul care a adus in discutie tema vaccinarii pe Twitter si a avut succes

Brandul care a adus in discutie tema vaccinarii pe Twitter si a avut succes

2018-10-03T08:41:28+00:00

Domeniul sanatatii este unul fascinant, pentru ca nu se rezuma doar la tratarea bolilor sau salvarea de vieti. Implica, de asemenea, munca de cercetare, dezvoltare si inovatie constanta. Totodata, la fel de importanta este informatia care tine de domeniul sanatatii. Si mai mult decat atat, informatia trebuie sa fie corecta.

Internetul de azi ofera tuturor posibilitatea de a accesa informatii legate de sanatate. Printr-o simpla cautare, sau prin informatiile lansate cu ajutorul retelelor de socializare. Insa, nu toate aceste stiri intra in categoria informatiilor corecte. In prezent, mai mult ca niciodata, populatia poate fi manipulata cu ajutorul stirilor false sau a informatiilor trunchiate.

De exemplu, tema vaccinarii a devenit un subiect controversat in ultimii ani, nu doar in Romania. Exista foarte multi sceptici, inclusiv peste hotare, in ciuda studiilor si cercetarilor stiintifice care explica clar si argumentat, beneficiile imunizarii prin stoparea unor epidemii sau prin salvarea de vieti umane.

Un studiu realizat recent de compania Westat, care activeaza in domeniu sanitar al cercetarii si dezvoltarii, a demonstrat faptul ca ideea anti-vaccinare online este una raspandita. Analizand videoclipuri pe YouTube despre imunizare, acestia au aflat ca 32% dintre videoclipurile care se opuneau vaccinarii aveau o rata de vizualizare mai mare si erau mai populare decat videoclipurile pro-vaccinare. Studiul a fost publicat si in Jurnalul American al Asociatiilor Medicale (JAMA).

Cei de la Westat nu s-au lasat intimidati de rezultatele negative al acestui studiu. Ba mai mult, au continuat sa cerceteze si sa afle mai mult detalii in acest sens.

Un alt studiu publicat in jurnalul Healthcare Quarterly, a analizat sentimentele legate de vaccinare in timpul unei epidemii de gripa. Studiind informatiile cautate despre vaccinare in acea perioada, au aflat ca 60% dintre aceste rezultate contineau sentimente anti-vaccinare.

In ciuda acestor rezultate, care demonstrau ca parerile anti-vaccinare erau foarte de raspandite, cei de la Westat au luat hotararea de a porni o discutie pe Twitter, in acest sens. Mai precis, o discutie care sa ajute la informare si care sa atraga atentie asupra importantei vaccinarii.

Westat a folosit acest context negativ si s-a pregatit temeinic in caz ca ceva ar fi putut merge intr-o directie gresita, in timpul discutiilor. Au luat in considerare absolut toate posibilitatile eronate si modalitatile in care cineva ar devia subiectul sau ar incerca sa manipuleze, iar aceasta pregatire prealabila le-a adus succesul!

Discutia lor pe Twitter a generat o atentie mult mai sporita asupra vaccinarii si a importantei vaccinarilor, lucru care nu se intamplase pana acum, pe nici o retea sociala.

In ciuda participarii la discutie a persoanelor anti-vaccinare, doar 262 dintre cele 1.772 de tweeturi publicate in interval de o ora au fost anti-vaccinare. Mesajele lor s-au dizolvat pur si simplu in masa de mesaje pro vaccinare, care s-a dovedit de sase ori mai mare decat a tweeturilor anti-vaccinare.

Cei de la Westat au venit pregatiti cu informatii clare, care sa contraatace fiecare controversa a acestei teme si au adus exemple concrete care sa sustina clar beneficiile vaccinarii.

Au venit pregatiti cu propriul scenariu, au adus argumente din surse sigure si, cel mai potrivit, surse impartiale si nonpartizane. Astfel, au avut succes in a mentine conversatia pe tema aleasa si de a atrage noi participanti.

Este o lectie din care brandurile care activeaza in domeniu pot invata foarte multe lucruri. A demonstrat ca ideea potrivit careia nu trebuie sa te implici in initiative sau campanii controversate pe social media, pentru ca nu poti castiga argumente in care emotiile primeaza, este total eronata.

Pe scurt, sa ne ferim de cei care ar putea vorbi negativ despre noi. Cu toate astea, pe termen lung nu este un plan care sa dea rezultate. Atunci cand nu te implici si nu comunici, creezi teren propice pentru cei care raspandesc mesaje negative si dezinformare. Iar aceste mesaje se vor muliplica, pe baza indiferentei si lipsei de atitudine.

Westat a venit cu o metoda excelenta si anume, aceea de a implica experti.  A adus argumente clare legate de contexte, reusind astfel sa diminueze riscul de a nu fi luati in serios sau de a fi priviti negativ, (ca incercand sa-si creeze popularitate pe baza unui subiect controversat).

Astfel, este indicat sa planificam si sa pregatim mesajele pe care le distribuim in social media, in calitate de branduri. Insa, la fel de indicat este sa ne implicam si sa luam atitudine, in ciuda riscurilor, pe care desigur, le putem anticipa intr-o oarecare masura.