In era lui „Covid-19 a fost cauzat de 5G” sau „Nu sunt de acord sa mi se ia temperatura, de teama sa nu imi implanteze un cip”, impreuna cu Pionel, am pornit o dezbatere despre ce stie Facebook despre noi. De fapt, nu doar Facebook, ci toata suita Social Media & motoarele de cautare, in frunte cu Google.

Si pentru ca lucram la o agentie de publicitate, stim foarte bine ca „ce stie Facebook” este deosebit de important si pentru noi. Si pentru tine, clientul din spatele device-ului mai mult sau mai putin smart care a aterizat pe acest articol.

Hai sa vedem cum si de ce.

Ce stie Facebook despre noi

Este simplu: stie atat cat il lasam noi sa stie. (pentru sceptici: un pic mai mult).

Ne reamintim o gluma celebra care in Social Media zicea cam asa: „Daca vrei un barbat care sa stie cand este ziua ta de nastere, sa fie mereu atent la ce iti place, sa fie interesat de tine si de prietenii tai, acela este Mark Zuckerberg”.

Mark Zuckerberg, unul dintre fondatorii Facebook

Mark Zuckerberg, unul dintre fondatorii Facebook

Si o sa-ti raspundem scurt la nedumerire printr-o serie de intrebari:

Stie unde locuim si ce locuri frecventam? Desigur! Sunt aplicatii care au nevoie de locatia noastra in timp real pentru a putea functiona. Avem un impact mai mare al postarilor personale (si de pe pagina de business) daca dam tag locatiilor pe care le frecventam sau in care ne aflam la un moment dat.
Ca sa nu mai vorbim de faptul ca noi ii oferim „pe tava” informatii despre orasul natal / in care locuim in momentul de fata.

Tot din categoria asa, stie ce studii avem, care este statusul relatiei noastre.

Stie cu cine ne asociem? 100%. Avem poze cu prietenii, ne dam tag, ne dam check-in… normal ca Facebook stie totul despre familia & prietenii nostri. Noi ii servim toate aceste date cu zambetul pe buze. Si la fel se intampla si cu Instagram. Ca sa pasim si mai adanc in problema, ai observat cat de repede iti recunoaste Facebook-ul persoanele din foto?

Totul se datoreaza „fenomenului” de recunoastere faciala, un algoritm care va deveni si mai precis in viitor.

Stie ce ne place? Garantat! Atat Facebook, cat si Instagram personalizeaza reclamele in functie de preferintele noastre. Exprimate direct sau indirect.

Direct prin setarile de aici, iar indirect prin faptul ca ignoram setarile si ne oprim in mod voit asupra unor campanii sponsorizate sau dam like / follow unor pagini pe Instagram sau Facebook in functie de continutul care ni se pare atractiv.

Intregul nostru feed este personalizat si nu este niciodata identic cu cel al prietenilor / partenerului nostru.

Tocmai de aceea, s-ar putea ca ei sa nu vada anumite postari pe care noi le vedem.

Reversul medaliei este ca ii putem spune si ce nu ne place, dand hide la un anumit continut, indiferent daca este reclama sau postare a unei persoane.

Stie ce aplicatii folosim? Bineinteles. Cate aplicatii nu ti-au cerut in ultima vreme sa te conectezi cu profilul de Facebook? Este simplu si rapid, nu?

Ei bine, odata cu aceasta practica, si aplicatiile au acces la o parte dintre informatiile tale. Si totul este clean & clear. Vezi aici setarile de confidentialitate privind partea de apps.

Tu le poti modifica in orice clipa.

Stie ce am postat acum X ani? Categoric. Facebook pastreaza in arhive tot continutul pe care l-ai postat pe profil / pagina, din momentul primului post si pana in prezent.

Asa ca daca la un moment dat iti placea carnea, dar intre timp ai devenit vegetarian, Facebook stie asta despre tine.

Stie la ce evenimente am fost? Daca i-ai spus stie. Astfel, te poti trezi ca „tine minte” mai bine decat tine cand s-a casatorit verisoara de gradul II, din partea mamei, cand ai absolvit facultatea sau cand ti-ai inceput primul job. Ba mai mult, stie cine a fost alaturi de tine la evenimentul in cauza.

Si pentru ca ne dam seama ca aceasta lista se lungeste destul de mult, iar timpul nostru este pretios, o sa te invitam sa parcurgem urmatorul ritual pentru a afla exact ce stie Facebook despre noi:

General Account Settings – General – Download a copy of your Facebook data.

Si bam, am deschis Cutia Pandorei.

Facebook va trimite un e-mail (atentie! poate sa dureze ceva) si iti va spune sub forma unor pagini mini HTML tot ce stie despre tine.

Le deschizi cu browserul din dotare si vezi ce te lasa Facebook sa stii ca stie el despre tine.

Cum putem folosi ce stie Facebook despre noi in avantajul nostru

Asa cum intuiesti deja, prin campanii targetate.

Ajungand la audienta potrivita, ale carei interese corespund cu ale firmei tale, vei avea mai mult succes in procesul de promovare online.

Acelasi lucru este valabil si in cazul Google, care in ultima vreme este foarte interesat de geolocatie si sugereaza oamenilor dintr-un loc anumite puncte de interes.

Ba mai mult, Google poate sugera si reclame. Daca vede ca ai cautat o crema bio, poate veni apoi cu ads de la produse similare.

Si sa nu uitam de campaniile de retargeting. Odata ce ai intrat pe un website / magazin online, o sa vezi cum anumite reclame se tin scai dupa tine pe unde navighezi.

Principiul aplicat de multe campanii de retargeting, atat pe Facebook, cat si pe Google este: „vaneaza pana cedeaza!”. Si da, rezultatele au demonstrat ca merge.

De asemenea, pentru multe dintre campanii poti plati per click (PPC), iar bugetul tau sa fie cheltuit „cu cap”, asa cum ne place noua sa spunem.

O alta sugestie este sa urmaresti trendurile.

Urmareste trendurile cu Google Trends

Urmareste trendurile cu Google Trends

Google Trends iti arata care sunt subiectele populare de care oamenii sunt interesati, ce cautari efectueaza. Keyword Planner te ajuta sa iti dai seama ce cuvinte-cheie folosesc in cautarea lor, astfel incat sa le poti targeta si tu.

Concluzie…

O sa incheiem cu versurile (adaptate), ale unei melodii romanesti, care ne-au rasunat obsesiv in minte, in timp ce am scris acest articol: „Poti fugi, dar nu te poti ascunde… Facebook te gaseste oriunde…”.

Copyright versuri: Delia feat. Uddi – Ipotecat.

Si da, poate ca avem informatiile personale „ipotecate” catre Social Media & co. Dar asta este pretul pentru experienta pe care o ofera.

Tu alegi daca il platesti sau nu.