Daca esti printre cei care s-au hotarat sa-si imbunatateasca imaginea online a brandului creat, unul dintre cei mai importanti pasi este alegerea domeniului pentru website-ul afacerii tale. Iata care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie sa tii cont.

Ce este un domeniu?

Domeniul web este o adresa virtuala pe care utilizatorii o pot accesa de pe un dispozitiv conectat la Internet (laptop, tableta, smartphone sau PC). Rolul sau este de a oferi acces la continutul unui website (informatie atat sub forma de text, cat si sub forma grafica).

Domeniul imbraca o forma simpla:

Iti vine sa crezi sau nu, goana dupa aur a devenit la un moment dat similara cu goana dupa domenii si denumiri ale acestora.

Astfel, au fost persoane care au cumparat zeci de domenii libere, cu o denumire atractiva, doar pentru ca apoi sa le poata vinde la un pret mult mai bun. Desigur, acest lucru nu s-a dovedit de fiecare data un succes. Au existat o multime de denumiri care nu au fost suficient de atractive si care au ramas nefolosite.

Domeniu propriu versus subdomeniu pe o platforma straina

Multe persoane sunt tentate sa aleaga o platforma straina pentru gazduirea website-ului lor, ca de exemplu wordpress.com, rezultand astfel un nume de subdomeniu precum X.wordpress.com. Aceasta varianta este simpla si foarte comoda. Dar, desigur, exista si exceptii.

De exemplu, cei care aleg o platforma deja existenta au mai putin de lucru, in ceea ce priveste personalizarea sa. Insa, exista si persoane care sunt de parere ca optarea pentru un domeniu propriu este o dovada de profesionalism.

Iar in cazul in care vrei sa-i convingi pe clientii tai ca ai un brand serios, care isi propune sa devina o optiune de incredere pentru ei, cea mai buna solutie este sa investesti in propriul domeniu, caruia sa-i dai o forma originala si in acelasi timp eficienta pentru utilizatori.

Care sunt cele mai des folosite extensii pentru alegerea domeniului web?

Asa cum probabil ai vazut, cele mai populare domenii sunt cele .ro, .com, .edu, .org, .net sau .info. Insa, dat fiind faptul ca multe persoane si companii au devenit din ce in ce mai preocupate de prezenta lor in mediul online, foarte multe denumiri de domeniu au ajuns sa fie deja epuizate atunci cand vine vorba de extensiile populare. Astfel, a fost necesara aparitia unor noi domenii asa cum sunt cele de tipul .shop (folosite mai ales de magazine), .agency (folosite in special de agentii si institutii) si lista poate continua.

Iata cateva recomandari privind alegerea acestora:

Domeniu.ro – este recomandat celor care vor sa arate ca website-ul lor apartine Romaniei. „Ro” este, de fapt, un cod format din doua litere alocat tarii noastre.  Exista un astfel de cod pentru fiecare stat. Daca, de exemplu, produsele sau serviciile tale se adreseaza locuitorilor Marii Britanii, un exemplu de extensie pentru domeniu ar fi .uk

Domeniu.eu – este folosit de institutiile sau firmele care au legatura cu Uniunea Europeana sau care fac parte din Uniunea EuropeanaDomeniu.info – este recomandat in special celor care au un caracter informativ

Domeniu.edu – este atribuit, de regula, website-urilor care contin informatii educativeDomeniu.com – este alegerea celor care vor sa arate caracterul international al activitatilor lor, in special atunci cand vine vorba de activitati comerciale

Domeniu.net – este prescurtarea de la retea (network), insa, in prezent acesta poate fi adoptat si de catre cei care nu lucreaza intr-o retea Domeniu.org – este folosit de organizatii nonprofit sau non-guvernamentale

Cand trebuie sa-ti achizitionezi un domeniu?

Cea mai buna idee este sa-ti achizitionezi domeniul de indata ce ai ales numele de brand. Motivul? In primul rand, eviti ca acesta sa fie luat de altcineva. In al doilea rand, este o modalitate buna de a incepe conturarea imaginii tale online. Domeniul, impreuna cu website-ul pe care il gazduieste, este asemenea unei carti de vizita pentru actualii si potentialii clienti.

Indiferent de extensia pe care te-ai hotarat sa o alegi pentru domeniul tau, achizitionarea si inregistrarea sa este urmatorul pas important pe care trebuie sa-l ai in vedere. Trebuie sa stii ca acesta poate fi preluat din surse oficiale precum ROTLD (daca este vorba de un domeniu cu extensia RO) sau poti cauta o platforma care ofera servicii de inregistrare si administrare a domeniului respectiv. De regula, aceste platforme iti vor percepe sa platesti o taxa de hosting lunara sau anuala. Dincolo de asta, tine minte ca doar un domeniu.ro se plateste o singura data.

Cateva exemple de platforme de hosting:

Numele de domeniu: aspecte de retinut

Alegerea numelui pentru domeniu este o etapa extrem de importanta, avand in vedere faptul ca este posibil sa-l folosesti intreaga viata. Asa ca, inainte de a lua o astfel de decizie, fii atent la urmatoarele aspecte:

Usor de retinut

Oamenii secolului XXI sunt caracterizati prin lipsa rabdarii, fapt care ii face sa prefere numele scurte si usor de retinut atunci cand vine vorba de branduri. Insa, acelasi lucru este valabil si atunci cand vine vorba de domeniu. Ideea este ca ei sa gaseasca usor domeniul pe care se afla afacerea ta. Totodata, acesta trebuie sa fie cat mai scurt. Gandeste-te la Apple si domeniul apple.com. In cazul in care ai dubii, ar trebui sa stii ca un nume de domeniu ar trebui sa aiba maximum 15 caractere. Evita pe cat posibil folosirea cifrelor, a semnelor de punctuatie si altele asemenea.

Relevant

Denumirea unui domeniu trebuie sa fie relevanta pentru tipul tau de activitate, insa chiar si asa, este bine sa eviti sintagmele exacte. Daca mai demult (mai precis prin 2012), Google obisnuia sa indexeze perfect un domeniu precum mancare-sanatoasa.ro, fara a fi nevoie de eforturi suplimentare precum backlink-uri, reprezentantii sai au anuntat ca au schimbat algoritmul, astfel incat sa nu se mai realizeze atat de usor indexarea. Conform reprezentantilor Google scopul este de a evita efectul de spam. Astfel, atunci cand vine vorba de alegerea domeniului, nu trebuie sa incluzi toate cuvintele cheie in denumirea domeniului tau pentru a te imprieteni cu motoarele de cautare.

Aceeasi denumire de domeniu cu numele de brand

Desi nu exista nicio regula scrisa care sa indice acest lucru, domeniul este, in cele mai multe cazuri, asemanator sau identic cu numele de brand. Astfel, daca ai, de exemplu, un hotel care poarta denumirea de Old Europe Hotel, poti opta pentru domenii precum: oldeuropehotel.ro/com/info/eu etc. Insa, exista o probabilitate destul de mare ca multe dintre aceste denumiri sa fie deja folosite.

Drept urmare, nu iti ramane decat sa cauti alte optiuni. Insa, nu incerca sa reduci numarul de cuvinte, obtinand combinatii precum: oldeurope.com sau oldhotel.ro pentru ca acestea vor fi derutante pentru cei care au nevoie de serviciile tale. Pana la urma, daca numele domeniului este acelasi cu numele de brand, consumatorilor le va fi mai usor sa-l retina. Tocmai de aceea, foarte multi antreprenori decid sa se ocupe de alegerea domeniului pentru website-ul lor, imediat dupa ce si-au ales numele de brand.

Limba

O alta dilema pe care o au persoanele care cauta un nume pentru domeniul lor este legata de originea cuvantului. Iar de cele mai multe ori, alegerea consta intre limba romana si engleza. Sfatul meu este ca atunci cand iei aceasta decizie sa te gandesti la publicul tau tinta. Ai de gand sa colaborezi cu clienti si parteneri din strainatate? Daca raspunsul este da, o idee buna este sa cauti o denumire in limba engleza, care se dovedeste accesibila tuturor. Desigur, trebuie sa te asiguri ca stii exact ce inseamna cuvantul respectiv.

Ce sa faci daca numele domeniului tau este deja luat?

Faptul ca cineva s-a gandit sa cumpere deja domeniul pe care ti-l doresti poate fi un lucru dezamagitor, insa vestea buna este ca exista solutii. Iata ce iti sugerez eu pentru alegerea domeniului dorit.

Schimba extensia. Iti doresti un domeniu cu o anumita extensie? Din pacate, asa cum am precizat anterior, exista riscul ca acesta sa fie luat deja. Asa ca nu iti ramane decat sa pastrezi denumirea si sa vezi cu ce extensie este ea disponibila.

Cauta o denumire in alta limba. Sa presupunem ca denumirea din limba romana este deja luata de altcineva si nu iti permiti sa licitezi pentru domeniul respectiv. Ei bine, cea mai buna solutie este sa cauti echivalentul acelui cuvant/ acelei sintagme in limba engleza.

Gandeste-te la o denumire asemanatoare. In cazul in care vrei neaparat ca denumirea domeniului tau sa includa anumite cuvinte cheie, poti face un compromis: foloseste o cratima sau un alt simbol care sa il diferentieze de altele. Tine insa cont de faptul ca oamenii pot ajunge sa confunde domeniul tau cu cel care este deja luat sau ca ei pot avea dificultati in ceea ce priveste retinerea sa.

Foloseste locatia. Daca cumva numele de domeniu este deja dat, o solutie buna este incerci sa legi denumirea  brandului tau de locul in care iti desfasori activitatea. De exemplu, sa spunem ca ai o o firma care ofera servicii de catering, iar un domeniu precum „Mancare la minut” apartine deja  altcuiva. Ceea ce ai putea sa faci, este sa adaugi si denumirea orasului in care iti desfasori activitatea. Astfel, poti obtine un domeniu de genul: mancarelaminutcraiova.ro/com.

Incearca sa negociezi. Afla cui ii apartine denumirea de domeniu pe care ti-o doresti si daca ea este deja folosita. Poti incerca sa o cumperi de la detinator, insa, tine cont de faptul ca exista riscul sa-ti perceapa o suma destul de mare. Incearca sa obtii un discount, iar in cazul in care persoana respectiva nu este de acord, cauta sa aplici unele dintre solutiile de mai sus.

Acestea sunt lucrurile pe care ti-as propune eu sa le faci daca cumva denumirea domeniului tau este deja luata. Insa, as fi curios sa stiu tu ce solutie ai/propui in acest caz. Pentru asta, te rog sa-mi lasi sugestiile tale intr-un comentariu.