Asa cum am precizat in articolele anterioare, imaginea online a brandului tau este deosebit de importanta. Iar atunci cand vine vorba de acest lucru, trebuie sa-ti canalizezi atentia catre doua aspecte importante: promovare si vanzare. Pentru al doilea lucru este nevoie de un magazin online. Tocmai de aceea, in acest articol vom vorbi despre magazinele online si despre ce aspecte sa iei in considerare atunci cand vine vorba de crearea acestora.
Ce este un magazin online?
Un magazin online reprezinta un spatiu virtual pe care il poti folosi pentru a prezenta clientilor si partenerilor produsele pe care le pui la dispozitie. Acesta le ofera posibilitatea de a intra in posesia bunurilor pe care le comercializezi prin lasarea unei comenzi online. Datorita avantajelor pe care le include, magazinele online au devenit un lucru absolut firesc fara de care nu s-ar putea vorbi despre comertul electronic.
Avantajele de a avea un magazin online:
Un magazin online poate fi mai usor de gestionat. Daca ai un plan bine pus la punct, organizarea magazinului online poate fi ceva mai usoara decat in cazul unui magazin offline. Desigur, aceasta nu este o regula generala.
Accesibilitate. Un magazin online poate fi accesibil unei largi categorii de clienti. Astfel, pot fi eliminate barierele spatiale si temporale. Comanda poate fi plasata la orice ora, indiferent de locul in care se afla clientii.
Mai putin personal de administrare. Sunt cazuri in care personalul unui magazin online poate fi reprezentat de o singura persoana, respectiv detinatorul acestuia. Acesta se poate ocupa de administrare si poate stabili o buna colaborare cu o firma de curierat si o agentie de marketing care sa-l ajute cu promovarea.
Timp mai scurt pentru sedintele de shopping. Exista persoane carora nu le place sa piarda vremea umbland prin magazine. Tocmai de aceea, magazinele online sunt vazute ca un trend in crestere, reusind sa atraga cat mai multi adepti. Ba mai mult, eficientizarea procesului de cumparare a crescut si mai mult, datorita faptului ca cele mai mari magazine permit comertul direct de pe smartphone. Asadar, clientii pot face cumparaturi cand se afla in autobuz, cat timp isi asteapta randul la dentist, seara inainte de culcare etc.
Lucruri de care sa tii cont atunci cand creezi un magazin online:
Un plan bine gandit. Exact ca in cazul unui magazin “offline”, este nevoie de cateva repere pe care sa le ai clar in minte. De exemplu, gandeste-te, in primul rand, la profilul activitatii tale. Ce fel de produse vrei sa comercializezi? Totodata, decide cum ai de gand sa le organizezi si cum le poti gestiona. Si pentru ca tot a venit vorba de asta, un plan inseamna sa-ti cunosti clientii. Gandeste-te cine este publicul tinta si care sunt cele mai bune modalitati de a-l atrage. Iar ca o regula generala, ghideaza-te dupa principiul: calitatea primeaza.
Platforma online. Orice magazin online este construit pe o platforma care permite administrarea acestuia, avand in acelasi timp un impact deosebit asupra procesului de vanzare-cumparare. Iar acest caz, ai doua optiuni: fie alegi sa-ti construiesti tu magazinul, de la zero, fie te orientezi catre o firma care se poate ocupa de acest lucru. A doua optiune este ceva mai simpla si presupune mai putine batai de cap. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca, daca doresti, firma pe care o angajezi sa-ti construiasca magazinul, se poate ocupa si de administrarea acestuia.
O buna colaborare cu o firma de curierat. Acest lucru este valabil doar daca iti doresti sa livrezi produsele la nivel national sau chiar international. Daca te rezumi doar la comertul local, ai nevoie doar de o masina. Eventual, poti angaja un sofer care sa se ocupe de acest lucru. Daca magazinul tau are si un punct de lucru, nu trebuie sa-ti faci probleme.
Modul in care arata „vitrina”. Unul dintre principalele aspecte pe care clientii sau consumatorii le iau in calcul atunci cand pasesc intr-un magazin este legat de aspectul acestuia. Intr-adevar, calitatea produselor si serviciilor este cea care primeaza. Insa, si modul in care spatiul comercial arata este un detaliu din ce in ce mai important. Cu atat mai mult in zilele noastre cand stim prea bine cat de mult tin oamenii la „eticheta”. Asa ca, alege cu atentie culorile, categoriile de plasare a produselor si altele asemenea.
Posibilitatea de plata cu cardul. Romanii au inceput sa devina din ce in ce mai deschisi atunci cand vine vorba de plata cu cardul. Este mult mai comod si rapid. Desigur, exista si exceptii, asa ca trebuie sa ai in vedere si posibilitatea de plata ramburs. Pe langa asta, asigura-ti clientii ca le poti oferi confidentialitatea si securitatea de care au nevoie.
Inainte de a lansa optiunea de plata cu cardul online, trebuie sa aplici o multime de teste. Totodata, pentru a oferi clientilor o garantie, asigura-te ca magazinul tau este autorizat ca fiind sigur in ceea ce priveste plata cu cardul. Simbolul in forma de lacat sau cheie care se gaseste in partea de sus a browserului este o dovada a acestui fapt.
Sectiunea termeni si conditii. Orice magazin online trebuie sa includa o astfel de sectiune. Insa, aceasta nu reprezinta doar o insiruire de cuvinte, ci o serie de reguli pe care trebuie sa le respecti atat tu, cat si clientii tai. Iar in cazul in care nu esti sigur ca ai luat cea mai buna decizie privind redactarea acestora, poti apela la un audit de legalitate. Acesta este intocmit de persoane specializate si iti poate arata daca indeplinesti corespunzator normele. Conform specialistilor, mare parte din detinatorii unui magazin online nu indeplinesc aceste norme, insa cel mai bine ar fi sa faci lucrurile bine de la inceput.
Ce trebuie sa contina, pe scurt, aceasta sectiune?
● Datele corecte de identificare a firmei. In acest sens, poti consulta legea referitoare la comertul electronic, respectiv 365/2002, revizuita in 2006. Pe langa asta, ai grija cum formulezi informatiile, astfel incat ele sa fie usor de inteles pentru clienti/ cosumatori. Totodata, aceste date trebuie sa poata fi verificate, astfel incat consumatorii sa poata avea incredere in magazinul tau. Stii prea bine ca atunci cand vine vorba despre magazinele online, oamenii pot fi destul de reticenti.
● Procedura de plasare si finalizare a comenzii. Clientii se pot simti contrariati atunci cand vine vorba de plasarea unei comenzi. Asa ca trebuie sa te asiguri ca faci lucrurile cat se poate de clare. Redacteaza totul sub forma unor pasi simpli, astfel incat totul sa fie cat mai clar posibil. Eventual, poti insera un tutorial video care contine o demonstratie a plasarii unei comenzi.
● Politica de returnare a produselor. Orice magazin online trebuie sa contina informatii cu privire la acest lucru. Posibilitatea de a returna produse este un drept garantat de OUG 34/2014 si se aplica tuturor consumatorilor. Astfel, un client poate returna un produs in cel mult 14 zile de la data cumpararii. Insa, returnarea produsului nu se realizeaza oarecum, ci indeplinind o serie de conditii pe care trebuie sa le ai clar stabilite.
● Responsabilitatea vanzatorului/ consumatorului. Sectiunea de termeni si conditii a magazinului tau online trebuie sa includa niste delimitari clare atunci cand vine vorba de responsabilitatea pe care trebuie sa ti-o asumi tu si cea pe care o are clientul tau. Un exemplu in acest caz este legat de livrarea in bune conditii a produsului care este o responsabilitate atribuita vanzatorului. Ridicarea produselor, in schimb, tine de datoria consumatorului. Pe de alta parte, acest punct al sectiunii poate include si solutionarea eventualelor probleme care pot aparea.
● Garantii. Pentru ca oamenii sa poata avea incredere in produsele furnizate de tine, au nevoie de garantii. Defineste clar aceste repere si ajuta-i sa inteleaga cum stau lucrurile.
● Mai mult sau mai putin “delicioasele” cookies. Magazinul tau online foloseste cookies? In acest caz, clientii trebuie sa fie informati cu privire la acest lucru. Explica-le ce reprezinta acestea si de ce sunt ele folosite atat de des in ultima vreme.
Promovare in mediul online. O diferenta intre magazinele online si offline consta in faptul ca rareori oamenii dau peste un shop din mediul online total intamplator. Pe cand in cazul magazinelor offline, lucrurile sunt ceva mai simple: ti se face pofta de o cafea, poti sa o cumperi din primul magazin care iti iese in cale. Sau poti alege sa vizitezi un magazin doar pentru ca vitrina este interesant decorata.
In schimb, pentru a face un magazin online cunoscut, este nevoie de un buget de promovare. Acesta poate include crearea si distribuirea sponsorizata a informatiilor despre magazinele online pe site-urile de socializare precum Facebook, Instagram si altele. De asemenea, mai multe alte strategii pe care trebuie sa le iei in considerare. Insa, te sfatuim mai intai sa analizezi putin activitatea online a altor magazine cu profil asemanator cu al tau.
Comunicarea usoara cu clientii. Este tot un element care tine de incredere. Uneori, oamenii sunt nedumeriti privind experienta de shopping online si au intrebari. Drept urmare, un chat sau posibilitatea de a completa un formular cu intrebari este un lucru esential atunci cand vorbim despre magazinele online.
Posibilitatea de a scrie recenzii/ comentarii. Ofera aceasta libertate consumatorilor serviciilor/ produselor tale. Ba mai mult, cere-le chiar tu sa iti ofere un feedback si foloseste informatiile primite intr-un mod constructiv pentru a-ti consolida brandul. De multe ori, alegerea unui magazin online se bazeaza pe citirea unor recenzii. Nevoia de informare este un lucru firesc, iar consumatorii rationatili obisnuiesc sa faca acest lucru.
Alegerea platformei online – provocare acceptata
Nu pot continua sa iti vorbesc despre magazinele online, fara sa iti spun cateva lucruri despre platformele online. Am stabilit deja ca trebuie sa-ti alegi o platforma, insa trebuie sa stii ca ai trei optiuni atunci cand vine vorba de acest lucrusi anume: platforme custom, platforme open-source si platforme hosted. Dar sa o luam pe rand.
Platformele open-source. Sunt din ce in ce mai folosite in ultima vreme. Insa, apare destul de des o confuzie si anume faptul ca acestea ar fi gratuite. Este adevarat ca multe platforme au o versiune gratuita, insa, asta nu este o regula generala. Sunt platforme de tipul open-source care contin si o versiune cu optiuni superioare.
Cateva exemple de platforme open-source
Platformele hosted. Spre deosebire de cele open-source, cele de tip hosted nu ofera acces la codul sursa. Ele includ plata unei taxe către cei care le-au creat. Aceasta taxa poate fi reprezentata de un abonament sau de un comision obtinut din vanzarile realizate lunar. De asemenea, poate fi stabilit si un cod fix, periodic. De regula, aceasta gama de platforme este utilizata mai ales de detinatorii unor afaceri mici, avand suficiente optiuni pentru necesitatile lor. O problema apare, insa, atunci cand te hotarasti sa realizezi trecerea de la o astfel de platforma catre una de tipul open-source sau custom.
Cateva exemple de platforme hosted
Platformele custom. Sunt de regula de doua feluri: platforme create de dezvoltatori, dar fara a fi de tipul open-source si platforme construite de la zero. Cele din prima categorie sunt adesea preferate cand vine vorba despre magazinele online aflate la inceput, mai ales ca ele includ avantajul de a lucru cu echipa care a creat platforma. Dezavantajul consta in faptul ca in cazul unei astfel de paltforme este uneori mai dificil sa adaugi noi functionalitati. In orice caz, daca te hotarasti sa faci asta, va trebui sa discuti cu firma care a creat platforma respectiva.
Cateva exemple de platforme custom
Am ajuns si la finalul acestui material despre magazinele online. Am reusit sa adun cateva informatii care sunt sigur ca iti vor fi de folos, dar nu as vrea sa ma rezum doar la atat. Asa ca spune-mi intr-un comentariu ce alte informatii te-ar mai putea interesa si voi reveni cu un update.