Cand incepi un proces de (re)branding, indiferent daca este vorba de creare logo, carti de vizita, meniu, flyer sau orice alt element, primele aspecte luate in considerare sunt culorile. Drept urmare, care sunt cele mai potrivite culori in branding? Raspunsul este unul pe care ne dorim sa-l primesti aruncand o privire asupra acestui ghid.
De ce este atat de important ce culori in branding alegem?
Pentru ca ele au un rol deosebit de important atunci cand vine vorba de:
- Influentarea perceptiei asupra imaginii brandului in piata
- Influentarea deciziei de cumparare
Stiai ca anumite categorii de culori in branding transmit la nivel de subconstient faptul ca acesta este de incredere sau atractiv si determina cumparatorul sa ia decizia de a-l achizitiona?
Conform Kissmetrics, oamenii sunt influentati in proportie de 92% de culoarea unui produs atunci cand iau decizia de cumparare.
- Influentarea emotiilor – culorile nu apeleaza doar la partea rationala, ci si la emotiile celor care interactioneaza cu ele
- Influentarea procesului de comunicare – prin intermediul culorilor si al semnificatiilor pe care acestea le au, transmitem un mesaj de impact
Culori in branding: ce spun cercetarile stiintifice
Cercetarile recente au aratat rezultate surprinzatoare despre modurile in care culorile pot avea impact asupra oamenilor:
- Un studiu a aratat ca pastilele placebo de culoare calda au fost raportate ca fiind mai eficiente decat cele intr-o culoare rece.
- Rosul ii face pe oameni sa reactioneze cu o forta si o viteza mai mare, ceea ce s-ar putea dovedi util in competitii sportive si atletice.
- Uniformele negre purtate de sportivi au tendinta de a primi mai multe sanctiuni din partea arbitrilor. De asemenea, subiectii testati aveau mai multe sanse sa asocieze calitati negative cu un jucator, doar pentru simplu fapt ca el purta o uniforma neagra.
Insa, dincolo de toate acestea, este foarte important de remarcat faptul ca perceptia unei culori poate fi un aspect subiectiv, care depinde foarte mult de starea unei persoane in momentul respectiv.
- De asemenea, a fost efectuat un experiment de HubSpot.com care arata un aspect interesant: simpla schimbare a culorii butonului de pe un website influenteaza in mare masura numarul de „clickuri”.
Astfel, in cadrul unei pagini au fost integrate doua butoane: unul verde si altul rosu. Si ghici ce? Butonul rosu a fost cel care a atras atentia si a fost apasat cu 21% mai mult decat cel verde.
Rolul terapeutic al culorilor
Da, este un lucru cat se poate de real. Iar daca te intrebi ce legatura are asta cu brandingul, te rugam numai sa te gandesti la faptul ca anumite centre si policlinici medicale folosesc doar anumite culori in tot ce inseamna brandingul lor.
Si fac asta pentru a transmite ideea de sanatate.
Mai mult, colorologia este (inca) folosita astazi ca tratament holistic sau alternativ:
- Rosul stimuleaza circulatia sangelui si a creierului – asa ca intalnim destul de des rosu in brandingul clinicilor de cardiologie.
- Galbenul are un efect stimulant asupra nervilor si se crede ca purifica organismul – iar noi l-am observat adesea in brandingul cabinetelor de psihologie sau al centrelor de yoga.
- Portocaliul este utilizat pentru a creste nivelul de energie si se crede ca are un efect vindecator asupra plamanilor – si il intalnim in brandingul salilor de fitness sau al magazinelor care promoveaza produse sanatoase.
- Se crede ca albastrul calmeaza bolile si trateaza durerile – si este o culoare populara in randul cabinetelor stomatologice.
- Se considera ca nuantele de indigo ajuta la vindecarea problemelor pielii – iar movul este foarte popular in industria de beauty si produse de ingrijire.
- Verdele, in sine, inseamna sanatate – iar el isi gaseste locul intr-o multime de elemente de branding ale produselor vegane, bio, ecologice & more.
Si acum sa trecem la ceea ce ne intereseaza pe noi de fapt.
Care sunt cele mai des folosite elemente de branding?
Brandingul inseamna o investitie a unei firme sau companii in elemente vizuale definitorii pentru imaginea sa. Iar acestea includ simboluri, font si culori.
Iar printre cele mai populare amintim:
- Logoul – considerat simbolul principal al identitatii si al brandului, in sine.
Alegerea culorilor pentru logoul unei firme este unul dintre primele aspecte pe care le discutam cu clientii nostri, inca de la primele intalniri.
- Carti de vizita si alte elemente de birotica – cele mai bune modalitati de a te asigura ca datele tale de contact ajung la cei care vrei sa-ti devina parteneri.
- Flyere, brosuri de prezentare, cataloage – O modalitate de a-ti prezenta produsele si serviciile.
- Ambalaje si cutii pentru produse – De cele mai multe ori, cea mai buna modalitate de a convinge un cumparator sa aleaga un produs.
- Design de uniforme si accesorii pentru angajati – Ajuta remarcarea angajatilor in multime. Pe langa uniforme, designul poate include si alte elemente de branding, precum insigne, badge-uri.
- Elemente de design interior si exterior – de la firmele luminoase si pana la biroul de la receptie – toate pot cuprinde insemnele companiei.
Semnificatia celor mai populare culori in branding:
ROSU
Rosu atrage atentia prin intermediul conotatiilor sale pasionale si reuseste sa se faca remarcat inca de la prima privire. In plus, rosu este recunoscut pentru faptul ca starneste apetitul si indeamna la actiune.
Iar daca vrei sa te evidentiezi fata de concurenta, acesta poate fi o sugestie buna.
Pe de alta parte, fiind o culoare puternica si intensa, expertii in branding recomanda folosirea sa cu moderatie pentru a nu incarca un design.
Semnificatia acestei culori in branding: tinerete, curaj, iubire, pasiune, putere, spontaneitate, rapiditate, eleganta.
Exista si cateva conotatii negative ale rosului, la nivel psihologic si anume: furie, violenta, repezeala, hazard, obstacol.

Culoarea rosu in branding
Variatii populare de nuante ale rosului:
Burgundia (din engl. Burgundy) – este o nuanta purpurie, inchis, foarte populara in domeniul fashion & retail. Aceasta este asociata adesea cu ideea de lux, bogatie sau chiar opulenta, fiind o alegere populara pentru cei care vor sa se impuna prin brandingul lor.
Castaniu – este situat la granita dintre rosu si maro si este genul de variatie care ne duce cu gandul la toamna, atragand o usoara stare de melancolie. Pe de alta parte, castaniu transmite ideea de incredere.
Rosu intens – denota smerenie si dorinta de a avea succes, dar fara a supara pe nimeni altcineva.
Stacojiu – este un amestec de rosu cu portocaliu, care se dovedeste mult mai bogat si mai stralucitor. Este considerata o culoare amuzanta plina de iubire, care promoveaza entuziasmul.
Recomandari pentru folosirea culorii rosu in branding
Rosu este o alegere foarte populara pentru: HoReCa (hoteluri, restaurante, catering), livrari si firme de curierat, fashion, domeniul viticol.
Branduri care folosesc rosu: KFC, YouTube, Netflix, Canon, Nintendo, Toyota.
McDonald’s este un exemplu excelent pentru modul in care poti folosi aceasta culoare cu energie ridicata, intr-o maniera discreta. Mai precis, McDonald’s a ales sa o combine cu galbenul.
Scopul sau a fost sa apeleze la aceste culori pentru a transmite catre un anumit tip de public – parinti si copii – emotia si pasiunea creand, in acelasi timp, sentimentul de urgentare.
Cum functioneaza: „Imi e foame sau pofta de un burger, vad contrastul dintre galben si rosu din logoul sau pliantul de la Mc si il asociez cu ideea ca as putea manca ceva de la ei”.
Un exemplu de folosire a culorii rosu il avem si de la Netflix, care a preferat sa o aseze pe un fundal negru. Acest lucru ajuta la crearea unei imagini cinematografice premium (fapt care ne duce cu gandul la rosu de la Hollywood), precum si la cresterea increderii in brand.
Rosu este folosit discret si de Red Bull, celebrul brand de bauturi energizante, de aceasta data pentru a transmite ideea de putere.
Iar daca privim atent logoul de la Red Bull, ne dam seama cum sunt punctate cu rosu fix elementele pe care producatorul isi doreste sa ne ramana atintita privirea: brandname-ul si cei doi tauri aflati intr-o confruntare ce isi propune, in acelasi timp, sa fie si o demonstratie de putere.
ALBASTRU
Se spune despre albastru ca este culoarea brandurilor mari. Tocmai de aceea, aceasta culoare se dovedeste destul de populara in cadrul corporatiilor.
Iar asta se datoreaza faptului ca albastru ii ajuta pe oameni sa se relaxeze, sa se simta linistiti si calmi. Aceasta culoare aminteste de valurile marilor sau oceanului si de culoarea cerului senin.
Studiile arata faptul ca peste 40% dintre oameni spun ca albastru este culoarea lor preferata. Iar cei mai multi dintre acestia sunt barbati.
Entuziasmul pentru albastru se reflecta si in strategia multor branduri care isi doresc o miza sigura in materie de crestere a gradului de incredere, responsabilitate si siguranta.
Semnificatia acestei culori in branding: incredere, responsabilitate, devotament, loialitate, grija, pace, calmitate.
Si indeamna la comunicare si destindere.
Exista si cateva conotatii psihologice negative ale acestei culori si sunt reprezentate de: grija excesiva, depresie, tristete, regrete, melancolie, inselaciune, rigiditate, superstitie, slabiciune si, uneori, chiar manipulare.

Culoarea albastru in branding
Variatii populare de nuante ale albastrului:
Turcoaz – o variatie pentru cei care isi doresc o comunicare deschisa, o claritate a gandirii. Turcoazul este o varianta destul de optimista si este adesea folosit in cazul brandurilor care vor sa transmita ideea de deschidere si optimism.
Albastru verzui – reprezinta o versiune mai sofisticata de turcoaz, care transmite ideea de incredere. Poate fi folosit pentru a promova concomitent brandurile care prefera albastru, dar si verde.
Bleumarin – este o culoare mai conservatoare. Este cunoscuta ca fiind masculina si reprezentativa pentru corporatii. Ea transmite ideea de putere si integritate.
Recomandari pentru folosirea culorii albastru in branding
Albastru este o alegere foarte populara pentru: sistemul bancar, Social Media, IT, finante, business, consultanta.
Branduri care folosesc albastru: Facebook, Ford, Skype, Samsung, Dell, HP, Oral B, WordPress, Twitter.
Iar daca va intrebati de ce Facebook a ales tocmai albastru pentru brandingul celei mai populare retele de socializare, este foarte simplu: Mark Zuckerberg sustine ca el este daltonist. Adica nu poate face diferenta intre rosu si verde. Insa, Zuckerberg poate percepe albastru fara probleme.
De asemenea, ne gandim si la pasarea albastra de la Twitter – o mascota care denota ideea de „tweet” – adica ciripit. Pasarea are o simbolistica apare, fiind de asemenea orientata cu ciocul in sus, ceea ce face trimitere si catre ideea de libertate sau de inaltul cerului.
Skype permite oamenilor sa se conecteze cu usurinta prin intermediul aplicatiei lor de desktop sau mobil, folosind continut video, imagini sau text. Skype foloseste albastru nu doar in logo, ci si pe website-ul sau pentru a transmite un sentiment de inovatie si modernitate.
De asemenea, WordPress foloseste albastru pe home page-ul website-ului lor pentru a le oferi vizitatorilor un sentiment de fiabilitate si securitate.
Compania doreste ca vizitatorii lor sa o considere o platforma de blogging de incredere si de asemenea o companie care permite crearea de website-uri, folosind temele si template-urile pe care ea le pune la dispozitie.
VIOLET
Violetul este considerat o culoare sofisticata si usor misterioasa. Pe langa asta, sunt persoane care considera violetul drept culoare profunda, atribuindu-i adesea conotatii spirituale sau chiar magice.
Datorita elegantei sale, violetul a ajuns sa fie folosit adesea de catre branduri de inalta calitate (luxury brands) in procesul de creare a materialelor de identitate vizuala.
Pe de alta parte, daca ne gandim la un simbol aparte al violetului, respectiv lavanda, ne putem da seama de ce aceasta culoare este asociata si cu ideea de relaxare.
Violetul este o alegere de top pentru cei care vizeaza publicul feminin (deoarece femeile il catalogheaza ca o culoare de top, in opozitie cu barbatii carora nu le place atat de mult).
Violetul este potrivit si pentru cei al caror brand se adreseaza copiilor si este folosit in industria dulciurilor si a jucariilor.
Semnificatia acestei culori in branding: mister, spiritualitate, nostalgie, rafinament, regalitate, intelepciune, relaxare, bogatie, abundenta.
Violetul poate avea si cateva conotatii negative, precum: imaturitate, cinism, aroganta, coruptie, frauda, superficialitate.

Culoarea violet in branding
Variatii populare de nuante ale violetului:
Lila – reprezinta o variatie care transmite entuziasm, farmec, romantism, feminitate si spirit tanar.
Mov – o nuanta ceva mai inchisa, care merge inclusiv in brandingul pentru domeniul medical sau corporatist. Movul se dovedeste o alegere destul de des intalnita in cazul cabinetelor de avocatura, pentru a transmite ideea de incredere.
Ametist – culoarea ametistului este nuanta de violet care subliniaza cel mai bine caracterul mistic al acestei culori. Datorita acestui fapt, aceasta nuanta este considerata umanitara, cu rolul de a-i proteja pe cei vulnerabili si lipsiti de aparare.
Violet rosiatic (Culoarea prunului) – surprinzator sau nu, este considerata o culoare de moda veche. Aceasta denota onorabilitate si face trimitere la traditiile de familie. Pe de alta parte, ea reprezinta o nuanta a celor care prefera sa transmita prin brandul lor ideea de prudenta, grija si atentie.
Recomandari pentru folosirea culorii violet in branding
Industrii care folosesc violet: institutii religioase, organizatii educationale, dulciuri, industria jucariilor, cosmetice, produse de ingrijire, fashion, cabinete de avocatura, clinici medicale.
Branduri care folosesc violet: Yahoo, Cadburry, Milka, BenQ, Lady Speed Stick, Premier League.
Pentru ca violetul este foarte popular in industria dulciurilor, venim cu un exemplu popular: ciocolata Milka. Adesea favorita celor mari si mici, Milka se promoveaza ca o ciocolata fina, care incanta papilele gustative printr-o diversitate de arome.
Yahoo, detinatorul „raposatului” Yahoo Messenger, a ales mov pentru a putea transmite ideea de comunicare deschisa si relaxata. Movul se regaseste inclusiv in designul serviciului de e-mail.
VERDE
Culoarea verde este de obicei asociata cu ideea de bani, sanatate si natura. Poate transmite si prospetime, sentimente de calm, relaxare si pace.
Semnificatiile culorii sunt influentate de luminozitatea ei – de obicei, ideea de prosperitate si sanatate este asociata cu un verde mai profund.
Semnificatia acestei culori in branding: bogatie, sanatate, prestigiu, siguranta, tact, vitalitate, compasiune, generozitate, prosperitate.
Semnificatie psihologica negativa: posesivitate, materialism, lacomie, invidie, egoism, supra-precautie

Culoarea verde in branding
Variatii populare de nuante ale culorii verde:
Verde pal – este culoarea plantelor tinere. In acest caz, poate indica prosperitate, o noua perspectiva si un inceput nou. Pe de alta parta, aceasta nuanta denota imaturitatea si lipsa de experienta.
Verde smarald – este o culoare care inspira, sugerand abundenta, bogatie si creativitate, din mai multe puncte de vedere.
Verde de jad – este culoarea increderii si diplomatiei. Poate simboliza generozitate, oferind ceva fara a astepta nimic in schimb, precum si intelepciune sau intelegere.
Verde lime – este in general preferat de cei mai tineri, deoarece este considerat energic, naiv si jucaus. Are rol de a transmite ideea de prospetime, fiind in acelasi timp si culoarea fructului lime.
Verde inchis – este adesea folosit de oamenii de afaceri, deoarece transmite ideea de ambitie si prosperitate economica. Cu toate acestea, poate transmite si lacomie sau egoism.
Verde acvatic – are un efect calmant si transmite ideea de protectie si confort emotional.
Verde oliv – este culoarea traditionala pentru pace. Insa, ea trebuie folosita cu moderatie deoarece poate sugera inselaciune si tradare, in anumite circumstante.
Verde galbui – este tot o culoare energica si usor de remarcat, dar poate sugera in acelasi timp si ideea de conflict sau teama.
Verde iarba – este culoarea banilor. Transmite incredere in sine si securitate, precum si abundenta, fiind o nuanta adesea intalnita in natura.
Recomandari pentru folosirea culorii verde in branding
Industrii care folosesc verde: companii sau intreprinderi ecologice, ONG-uri, agricultura, reciclare, amenajari interioare si exterioare, stomatologie, gradinarit, produse bio, industria vegana si vegetariana, energie solara.
Branduri care folosesc verde: Animal Planet, Spotify, Lacoste, Heineken, Acer, Starbucks, Sprite, Nvidia.
Ce ar putea fi mai relaxant decat sa-ti incepi ziua cu o cafea, servita in fotoliul tau preferat de la Starbucks? Atunci cand vine vorba de culori in branding, Starbucks foloseste verde pentru a promova un sentiment de bogatie, relaxare si ospitalitate, in cafenelele sale.
Si isi invita si clientii sa se bucure de o pauza, dupa o zi aglomerata si obositoare.
John Deere este o alta companie care foloseste verde in schema de culori. Aceasta decizie este bine aleasa, intrucat marca este bine cunoscuta in industria agricola.
Whole Foods foloseste, de asemenea, verdele in logo-ul lor. Acest lucru consolideaza misiunea marcii de a se pozitiona drept un brand de calitate cu produse naturale si organice.
GALBEN
Galbenul este o alegere foarte populara pentru brandurile interesate sa promoveze o identitate de brand vesela, usor jucausa si pozitiva.
De obicei, galbenul este asociat cu soarele, ceea ce il face sa iasa in evidenta in fata altora ca un brand atragator si creativ, care transmite ideea de speranta si optimism.
Semnificatia acestei culori in branding: optimism, veselie, speranta, creativitate, fericire, motivatie, entuziasm, intelepciune.
Cateva conotatii negative ale culorii galben: gelozie, critica, judecata, nerabdare, pesimism, frica, lipsa de compasiune.

Culoarea galben in branding
Variatii populare de nuante ale culorii galben:
Galben deschis – te ajuta sa-ti golesti mintea de ganduri negative, sa comunici mai usor si sa te incarci cu un vibe pozitiv.
Galben lamaie – desi te duce cu gandul la fructul acrisor, galbenul lamaie transmite energie, ideea de organizare, disciplina si incredere. Pe de alta parte, acesta este asociat adesea si cu o sensibilitate ridicata.
Galbenul citrin – este nuanta creativitatii, transmite speranta, dorinta, dar si emotii volatile. Cu toate acestea, poate fi inselator si poate reprezenta ideea de fuga de responsabilitate.
Galbenul auriu – este o nuanta sensibila la critici si transmite ideea de curiozitate, bogatie si interes pentru investigarea detaliilor mai fine. Folosit in doza potrivita, galbenul auriu poate fi o dovada de eleganta.
Crem – este o culoare palida care ar putea indica lipsa de incredere si nevoia de reasigurare. Pe de alta parte, cremul incurajeaza ideile noi.
Ocru – este culoarea care alunga oboseala si energizeaza. Poate fi, de asemenea, eleganta, daca este integrata in contextul potrivit.
Recomandari pentru folosirea culorii galben in branding
Industrii care folosesc galben: industria alimentara, industria auto, mobilier, industria fast food, industria dulciurilor.
Branduri care folosesc galben: Lay’s, DHL, Chupa Chups, McDonald’s, IMDB, Ferrari, Ikea, Best Buy, Sprint, Snapchat.
Snapchat foloseste culoarea galbena pentru logo-ul sau, o abordare diferita comparativ cu albastrul clasic folosit de majoritatea concurentilor.
Nu este o culoare foarte des intalnita nici in aplicatiile mobile sau de software, Snapchat urmarind sa transmita o imagine energica si tinereasca. Totodata, ne amintim ca in branding, galbenul este creativ si jucaus, ceea ce il face perfect pentru Social Media.
PORTOCALIU
Portocaliul este un amestec ideal intre pozitivismul galbenului si pasiunea rosului. Este considerata o culoare foarte creativa, care transmite ideea de brand aventuros si indraznet.
Mai mult, daca ne luam dupa celebrul Frank Sinatra „Orange is the happiest color” (Portocaliu este cea mai vesela culoare), acest lucru ne face increzatori in includerea acestei culori in brandingul nostru.
Semnificatia acestei culori in branding: aventura, energie, extrovertire, asumare de riscuri, fericire, optimism, pozitivism.
Psihologia negativa a culorii portocaliu: superficialitate, auto-ingaduinta, aroganta.
Nu este recomandat ca portocaliul sa fie folosit pentru branduri cu traditie indelungata, deoarece el este mai de graba reprezentativ pentru ideea de „young”, adica tineresc, novice, fresh.

Culoarea portocaliu in branding
Variatii populare de nuante ale culorii portocaliu:
Portocaliu-piersica – este o nuanta tinereasca, situata la granita dintre portocaliu si roz si este culoarea care incurajeaza comunicarea si dezbaterea.
Portocaliu-auriu – o nuanta eleganta, care transmite vitalitate si autocontrol.
Chihlimbarul – este o nuanta de portocaliu folosita pentru a transmite o stima de sine ridicata si incredere in propriile forte. Folosirea in exces a acestei culori poate transmite ideea de aroganta.
Portocaliu fumuriu – poate transmite incredere, dar si un vibe negativ care duce spre mandrie si tensiune.
Caramiziu – este un portocaliu inchis care se potriveste celor care nu se lasa usor invinsi. Si tocmai acesta este si mesajul pe care vor sa-l transmita. Astfel, caramiziul poate fi asociat in branding cu ideea de perseverenta, incredere si ambitie.
Recomandari pentru folosirea culorii portocaliu in branding
Industrii care folosesc portocaliu: mancare, dulciuri, activitati si locuri de joaca pentru copii, industria farmaceutica, bauturi carbogazoase, telefonie mobila.
Branduri care folosesc portocaliu: Orange, Fanta, JBL, Timberland, Harley-Davidson, Hooters, Mozilla Firefox, TNT, Harley Davidson.
Harley Davidson este un brand care iubeste aventura si care foloseste foarte mult culoarea portocalie pentru a comunica emotia, energia si vitalitatea. Iar acestea sunt atributele cheie pentru fiecare posesor de motociclete.
ROZ
Rozul este considerata o culoare creativa si feminina, asociata de obicei cu dragostea si grija.
Si semnificatia depinde de tipul de nuante – rozul deschis poate fi dulce si distractiv, in timp ce un roz mai inchis poate aduce energie si o doza de senzualitate.
Semnificatia acestei culori in branding: dragoste, senzualitate, compasiune, intelegere, speranta, calm, rasfat, feminitate, inocenta.
Cateva conotatii negative ale culorii roz: naivitate, imaturitate, sensibilitate ridicata, lipsa de putere, razgaiala.

Culoarea roz in branding
Variatii populare de nuante ale culorii roz:
Roz blush – face trimitere la industria makeup si reprezinta o nuanta feminina, care poate reprezenta in acelasi timp ideea de modestie, deoarece se aproprie de nuanta naturala a pielii.
Roz trandafir – la fel de suav precum floarea, nuanta de roz trandafir este considerata simbolul iubirii si al unitatii. Transmite, de asemenea, ideea de maturitate, implicare, devotament si feminitate.
Roz somon – aceasta nuanta are o tenta de portocaliu, ceea ce o face usor misterioasa. Ea este asemenea unui indragostit timid, care isi doreste sa flitreze.
Roz orhidee – aceasta este o nuanta mai neconventionala, folosita de persoanele nonconformiste care au incredere in fortele proprii.
Magenta – Rezultat din combinarea rosului cu albastru, magenta este o nuanta care exprima pasiune si implicare.
Fuchsia – Inspira incredere si o dragoste mai matura, folosind un amestec de roz profund si albastru.
Ciclamen/Ciclam – Aceasta nuanta inspira iubire pasionala si senzuala, dar si dragoste de viata.
Recomandari pentru folosirea culorii roz in branding
Industrii care folosesc roz: mancare, telecomunicatii, dulciuri, fashion, reviste si publicatii care se adreseaza publicului feminin, produse cosmetice, produse de uz casnic, haine, accesorii si jucarii pentru copii.
Branduri care folosesc roz: Telekom, Vanish, Cosmopolitan, Barbie, LG.
Telekom cunoscut drept T-Mobile a ales magenta pentru identitatea lor vizuala si lupta pentru a pastra dreptul exclusiv de a-l utiliza in industria sa. Prin intermediul acestei culori vibrante, Telekom nu vrea sa se impuna drept un brand feminin, ci mai degraba drept unul care isi arata pasiunea pentru tot ce creeaza.
MARO
Maro reprezinta increderea, stabilitatea si legatura cu pamantul. Acesta este folosit de brandurile cu traditie indelungata si face trimitere la ideea de pamant, inradacinare si chiar natura.
Tocmai de aceea, maro este folosit de brandurile care vor sa transmita siguranta si rezistenta, mai ales intr-un mediu competitiv.
Cu toate acestea, poate fi asociat si cu murdaria, astfel incat marcile trebuie sa il foloseasca cu responsabilitate (mai ales daca maro este culoarea principala).
Semnificatia acestei culori in branding: incredere, stabilitate, rezistenta, vechime, traditie, inradacinare, prietenie, onestitate.
Cateva conotatii negative ale culorii maro: murdarie, usor plictisitor, trist, usor depresiv, sobrietate.

Culoarea maro in branding
Variatii populare de nuante ale culorii maro:
Maro deschis – este considerata o culoare prietenoasa si abordabila, transmitand in acelasi timp sentimente de cinste si autenticitate.
Maro inchis – este considerat o culoare puternica, dar poate fi perceputa de unele persoane ca fiind usor trist si depresiv.
Cafeniu – este o nuanta de maro fara varsta, atemporal, simplu, necomplicat si natural.
Culoarea fildesului – are un efect calmant, totusi incurajator, avand, in acelasi timp un stil simplu.
Beige – este privit ca o nuanta practica si de incredere. Are un aspect usor conservator, care transmite ideea de loialitate si continuitate.
Recomandari pentru folosirea culorii maro in branding
Industrii care folosesc maro: agricultura, ciocolata, cafea, constructii, industria de utilaje grele.
Branduri care folosesc maro: M&M, Dreyer, Nespresso, UPS, Hollister, Adobe Illustrator.
In cazul Nespresso, maro ne duce cu gandul la un brand de calitate, care transmite siguranta si incredere. In plus, culoarea cafelei este asociata adesea cu maro, mai ales daca ea este combinata cu lapte.
NEGRU
Negrul este adesea o optiune populara pentru brandurile care vor sa se pozitioneze ca unele de lux. De asemenea, aceasta culoare este eleganta si tinde sa fie una dintre optiunile clasice, usor de asortat si sofisticate.
Negrul poate fi asociat si cu ideea de putere, dar si de seriozitate. Este o culoare adesea favorita a celor care prefera minimalismul si simplitatea.
Semnificatia acestei culori in branding: seriozitate, putere, valoare, eleganta, formalitate, confort, mister.
Conotatii negative ale culorii negru: tristete, doliu, depresie.

Culoarea negru in branding
Recomandari pentru folosirea culorii negru in branding
Industrii care folosesc negru: bauturi alcoolice, fashion, accesorii, cosmetice, gadgeturi si dispozitive.
Branduri care folosesc negru: Adidas, Prada, Nike, Gucci, Channel, Louis Vouitton, Playboy, Apple.
Interesant este si faptul ca 12 din primele 20 de branduri de top, din domeniul imbracaminte, folosesc negru in logourile lor pentru acel sentiment de rafinament, stil, lux si formalitate.
Logoul Nike este o combinatie de alb-negru, fapt care transmite putere, rezistenta si stabilitate. Pe de alta parte, Chanel foloseste negrul pentru o nota de rafinament, eleganta si mister. Iar acestea sunt exact atributele pe care Chanel vrea sa le lase intiparite in mintea celor care apreciaza brandul lor.
ALB
Albul este considerat o culoare placuta, minimalista si eleganta. Din punct de vedere simbolistic, ea este asociata cu puritatea si curatenia.
Albul se aseamana cu negru, datorita faptului ca este usor de asortat, avand in schimb efect de deschidere si iluminare.
Semnificatia acestei culori in branding: inocenta, puritate, simplitate, curatenie, egalitate.
Cateva conotatii negative ale culorii alb: gol, izolare, prudenta, simplitate, plictiseala, indepartare.

Culoarea alb in branding
Industrii care folosesc alb: asistenta medicala, stomatologie, medicina, produse de curatenie.
Branduri care folosesc alb: Tesla, Nike, Cotton, Puma, Whats App, BBC, Subway.
Subway foloseste culoarea alb pentru a sugera un concept curat. Iti poti crea si personaliza propriul sandwich asa cum iti doresti, cu o multime de ingrediente proaspete si curate.
Brandul Lego este destul de simplu, constand in numele companiei pe fundal rosu. Acest lucru sugereaza faptul ca jocul ofera posibilitati infinite pentru construirea si crearea a tot ceea ce doreste utilizatorul. De asemenea, sugereaza distractia si emotia pura pe care copiii o pot avea in timp ce se joaca cu el.
MULTICOLOR
Unele branduri aleg sa combine mai multe culori intr-un singur logo. Acest lucru poate indica varietate, dar poate fi, de asemenea, o metafora pentru complexitatea filosofiei de brand sau caracterul sau international.
Semnificatia in branding: veselie, optimism, pozitivism, copilarie, diversitate.

Stilul multicolor in branding
Industrii care folosesc stilul multicolor: IT, dulciuri, jucarii pentru copii, gradinite si scoli private, restaurante, pensiuni si hoteluri.
Branduri care folosesc stilul multicolor: Google, Chrome, Microsoft, Jocurile Olimpice, Ebay, Skittles.
In timp ce culorile monocromatice ar putea comunica seriozitate, logourile colorate sugereaza ca ai de-a face cu un brand informal, creativ, optimist si deschis.
Atat pentru Microsoft, cat si pentru Google, culorile de branduri nu prezinta limite, semn ca aceste companii exploreaza oportunitati nemarginite.
Cum folosim culorile in procesul de branding?
Si acum ca am aflat semnificatia celor mai populare culori, este timpul sa trecem la folosirea lor, tinand cont de urmatoarele recomandari:
- Culoarea aleasa depinde de valorile pe care vrei sa le transmiti.
Ai un brand tanar, aflat la inceput de drum si care vrea sa se remarce printr-o abordare prietenoasa? Violet sau roz ar putea fi o sugestie buna pentru tine.
Daca vrei sa te remarci drept un brand puternic, curajos, poti opta pentru nuante indraznete de rosu.
Seriozitatea si increderea o poti sustine printr-un branding albastru.
De asemenea, asigura-te ca decizia este una asumata. Odata ce ai ales niste culori, acestea trebuie sa contribuie la crearea unui brand uniform, sa comunice mesajul potrivit si sa fie pastrate pentru ceva timp.
Nu trebuie sa pornesti la drum cu ideea ca, la un moment dat, vei face rebranding. Orice proces de rebranding se dovedeste costisitor si trebuie sa fie justificat.
- Pregateste-ti povestea!
Odata ce vei ajunge un brand recunoscut, oamenii vor fi curiosi sa te intrebe ce te-a determinat sa optezi pentru culorile respective. Asa ca o poveste buna te va ajuta sa faci brandul mai atractiv.
- Analizeaza-ti concurenta si incearca sa te diferentiezi!
Inainte de a lua o decizie in ceea ce priveste partea de branding, ar trebui sa analizezi concurentii (segmentarea clientilor lor, materialele lor de branding, felul in care se promoveaza).
Astfel, nu ar trebui sa justifici alegerea unei scheme de culori cu motivul „pentru ca imi place”, ci sa cauti sa analizezi totul in termeni obiectivi.
- Inspiratia poate veni de oriunde.
Fii deschis si cauta inspiratie pretutindeni. Iar cand iei o decizie, asigura-te ca ea este cea potrivita pentru clientii tai.
De asemenea, pentru realizarea materialelor de branding alege sa lucrezi doar cu profesionisti.
De exemplu, e important ca intensitatea culorilor alese sa fie aceeasi si atunci cand materialele sunt printate. Tocmai de aceea, nu doar designul e important, ci si serviciile de printing pentru care optezi.
Si nu uita de Roata Culorilor, care te poate ajuta sa-ti dai seama cum poti asorta culorile.

Roata culorilor
Unelte pentru a alege cele mai potrivite culori in branding
Iata cateva recomandari:
Canva’s Color Wheel – este un instrument usor de folosit care poate fi accesat online.
Multi designeri recomanda utilizarea regulii „60-30-10”, care consta in alegerea unei palete de trei culori, folosind un raport de 60% pentru culoarea principala, 30% pentru cea de-a doua si 10% pentru distributia ultimei.
Muzli – Poti folosi acest instrument pentru a edita rapid paletele de culori sau pentru a vedea daca culorile se potrivesc. Interesant este si faptul ca iti ofera optiunea de previzualizare.
Colorable – Acest instrument este un tester de contrast excelent, care este determinat de diferenta de culoare si luminozitate a subiectului intr-un camp vizual similar.
Picular – Este un mare generator de culori, care poate fi considerat un fel de Google al culorilor.
Cssgradient – Daca iubesti efectul de gradient, un detaliu foarte important daca vrei sa te pozitionezi ca un brand premium, acest tool te poate ajuta sa iei decizia corecta in materie de culori.
Colourcode – Daca te afli in cautarea unui tool intuitiv, aceasta ar putea fi o recomandare interesanta.
Un gand de incheiere…
Speram ca acest ghid pe care l-am creat pentru tine sa te ajute sa intelegi mai bine cum au ales marile branduri culorile pe care l-au folosit in designul lor si ce semnificatie poate avea nuanta pentru care optezi.
Iar daca vrei sa vezi cum folosim noi culorile in branding, poti afla mai multe vizitand sectiunea noastra de design.