Salut prieteni si bine ati venit la Academia Pion Media. Astazi vom vorbi despre un subiect destul de delicat in randul clientilor nostri: “ce domeniu sa achizitionez pentru website-ul meu?”. Intrebarea ne este pusa de foarte multe ori si de aceea vom aborda problema din toate punctele de vedere si va vom invata si pe voi ce trebuie sa aveti in vedere cand alegeti un nume de domeniu.
Numele domeniului este unul din cei mai importanti factori pe care trebuie sa ii ai in vedere in momentul in care vrei sa activezi in mediul online. Fie ca vrei sa iti faci un website prin care vinzi anumite produse, sau vrei sa iti creezi un blog in care sa iti impartasesti experientele, ai nevoie de un nume relevant care sa te sustina si sa te ajute sa iti creezi o identitate a brand-ului in mediul online.
In acest moment pe Internet se gasesc foarte multe nume de domenii. Unele mai bune, altele mai putin bune, dar toate sunt introduse in 2 categorii: nume de domenii alcatuite din cuvinte uzuale si nume de domenii alcatuite din cuvinte abstracte.
a. Numele uzuale: aceste domenii sunt formate din cuvinte uzuale publicului si care sunt destul de usor de ales si mai ales de retinut (ex.: www.pionmedia.ro).
Avantaj:
– daca este folosit un astfel de domeniu, care contine si nume care descrie activitatea sau produsul tau, atunci este mult mai usor pentru a ajunge in motoarele de cautare in primele pozitii. De exemplu, daca avem un site care vinde timbre fiscale, iar numele domeniului este timbrefiscale.ro, in momentul in care un utilizator va introduce cuvintele “timbre fiscale” in motoarele de cautare, sansele ca website-ul timbrefiscale.ro sa apara pe prima pozitie este foarte mare (asta daca este optimizat SEO asa cum trebuie).
SFAT: pentru a alege un nume de domeniu care se potriveste si care este caracteristic domeniului in care vrei sa iti faci promovarea online, iti recomand sa incerci programul celor de la Google care se numeste Keyword Planner. Acesta iti arata sugestii de cuvinte cheie potrivite afacerii tale, precum si numarul de cautari lunare si competitivitatea in mediul online.
Dezavantaj:
– folosirea acestor domenii nu iti garanteaza exclusivitate si se poate ca un competitor de-al tau sa isi faca un alt domeniu care sa fie in legatura cu al tau (ex: timbrefiscale.ro si timbrufiscal.ro).
b. Numele abstracte: aceste domenii sunt formate din cuvinte care nu au nicio semnificatie si care reprezinta un nume abstract (ex.: google.ro).
Avantaj:
– in aceste cazuri este mult mai usor sa devenim unici, prin gasirea unui nume mai abstract. Desi poate fi mai greu de tinut mine (in functie de complexitatea acestuia), acesta va putea fi retinut pe o durata mai indelungata (mai ales daca numele este si atragator). In aceste cazuri competitorilor le va fi foarte greu sa copieze ideea numelui.
In ceea ce priveste alegerea numelui in sine, trebuie sa acorzi o atentie mai multor factori care te pot ajuta si influenta sa iei cea mai buna decizie:
1. Usor de retinut. Fie ca alegi un nume de domeniu abstract sau uzual, trebuie ca acesta sa fie usor de retinut si mai ales sa nu produca confuzie in momentul in care il pronunti. Daca trebuie sa il repeti cuiva, nu este un nume chiar atat de bun. Incearca sa gasesti un nume care sa fie compus din 2 – 3 cuvinte.
2. Relevant. Incearca pe cat posibil sa gasesti un nume care sa fie relevant si sa aiba legatura cu domeniul tau de activitate. Desi pare ca in ziua de astazi este mult prea dificil sa gasesti un nume care sa fie bun si potrivit (mai ales daca nisa ta este populata de foarte multi competitori si mai ales daca ai inceput mai tarziu activitatea din domeniul online) intotdeauna se va gasi un nume potrivit pentru tine si afacerea ta daca stii sa il cauti.
3. Extensia. Aceasta joaca un rol important in crearea unei pagini web. In momentul cand iti alegi un nume de domeniu, trebuie sa stii ca extensia te poate ajuta sa ajungi mai sus in motoarele de cautare pe o anumita locatie geografica. Daca vrei sa iti faci un website care sa activeze in Romania, atunci extensia .ro este cea mai buna. Daca vrei sa activezi pe piata internationala atunci extensia .com este cea mai buna. De remarcat insa ca daca vrei sa activezi pe piata din Romania si ai un domeniu .com, daca un alt competitor are acelasi tip de website si chiar daca este un pic mai slab din punct de vedere calitativ, atunci, se poate ca website-ul lui sa apara in fata website-ului tau, datorita acestei extensii .ro care acorda prioritate fata de website-urile care au o extensie straina.
4. Cuvinte cheie. Am vorbit mai sus despre folosirea cuvintelor cheie in numele domeniului. Daca vrei sa te clasezi pe primul loc in motoarele de cautare pentru un anumit cuvant cheie (care poate fi alcatuit din mai multe cuvinte), atunci poti sa iti alegi un nume de domeniu format din acele cuvinte astfel incat sa iti ofere un avantaj in cautare (daca ai un nume care este acelasi cu cuvintele cautate atunci ai un avantaj serios). De remarcat aici ca folosirea unui singur cuvant, nu asigura rezultatul scontat. Folosind exemplul de mai sus cu timbrele fiscale, daca iti alegi un nume de domeniu format doar din cuvantul timbre (ex: timbre.ro) asta nu inseamna ca te va ajuta sa ajungi in top pentru cautarea “timbre”. Ceea ce recomandam pentru o eficienta maxima este alegerea unui nume care sa contina 2 sau 3 cuvinte cheie (ex.: timbrefiscale.ro sau timbrefiscaleieftine.ro).
5. Combinatii. Pentru a gasi un nume de domeniu bun, adesea nu gasim ceea ce ne dorim si vrem sa facem anumite combinatii pentru a obtine rezultatul dorit. Pentru asta suntem dispusi sa facem anumite compromisuri (sa folosim numere sau cratima). Ca o regula generala, nu recomandam folosirea unui astfel de procedeu. Numerele pot fi confundate (numarul “0“ este adesea confundat cu litera “o”), iar cratima poate fi uitata.
6. Brand. Alegerea unui nume de domeniu trebuie sa fie o reflexie a ta si trebuie sa dainuiasca o perioada indelungata. Gandeste-te la toate variabilele, gaseste un nume de care sa fii mandru peste 10 ani si mai ales alege un domeniu care poate deveni pe termen lung un brand. Nu vrei sa incepi un domeniu si dupa cativa ani, dupa ce ai investit atat de mult si ai facut o vechime cu acel website, sa fii nevoit sa faci schimbari si sa o iei de la inceput.
7. Retele sociale. Alegerea unui nume nu depinde doar de verificarea valabilitatii acestuia. Avand in vedere ca in ziua de astazi, activitatea unei afaceri este mutata din ce in ce mai mult pe Facebook, iti recomand mai intai sa te uiti pe toate canalele sociale pe care esti interesat sa iti faci publicitate ulteriora sa vezi daca acel nume la care te-ai gandit pentru domeniu este luat. In felul acesta poti sa iei un nume care sa fie folosit atat ca adresa web, dar ca si nume in retelele sociale.
8. Marca inregistrata. De multe ori exista posibilitatea sa te gandesti la un nume, numai ca sa descoperi ca acel nume este inregistrat sau ca este marca inregistrata. Exista o mare diferenta intre a avea un website si a detine o marca. Se poate ca un brand sau o marca sa nu aiba un website. In aceste conditii este bine sa verifici peste tot (inclusiv OSIM) astfel incat sa fi sigur ca numele si implicit marca nu sunt inregistrate. S-au intamplat cazuri in care oamenii au inceput afaceri strict in mediul online, au luat un nume care era disponibil, nu au verificat sa vada daca exista o marca inregistrata cu acel nume si in momentul in care au vrut sa intre si pe piata offline (ex.: sa-si deschida un magazin intr-un mall) nu au reusit sa faca acest lucru decat dupa ce au schimbat numele domeniului, au facut rebranding si au facut eforturi mari ca sa recastige publicul pierdut.
9. Domeniu cumparat. Exista posibilitatea ca un nume de domeniu sa fie scos la vanzare. La prima vedere asta ti s-ar parea o alternativa excelenta. Sa cumperi un domeniu care are deja o vechime. Te gandesti ca nu trebuie sa te apuci de la inceput cu el si poti sa faci lucruri minunate cu el. Dar atentie la capcane. Exista persoane care cumpara domenii pentru a face Black Hat SEO, sau spam in temeni romanesti si apoi sunt banati. In momentul in care cumperi un astfel de domeniu, cumperi si link-urile care te trag jos din punct de vedere SEO. Nu ai de unde sa stii asta iar daca Google, te-a introdus in categoria site-urilor spam, nu ai cum sa ajungi in top. Chiar daca tu nu ai facut nimic rau, dupa achizitionarea domeniului. Si pana la urma daca persoana de la care vrei sa cumperi un domeniu pe care il foloseste si vrei sa il folosesti si tu, gandeste-te ca daca lui nu i-a mers bine cu numele acela, poate ca este cazul sa te gandesti la altul pentru ca pana la urma de ce ar vinde ceva care are potential si care ti-ar garanta succesul?
10. Fii diferit. In momentul alegerii unui domeniu, nu trebuie sa intri intr-un anumit sablon astfel incat sa pari obisnuit. Experimenteaza si gandeste-te cu ce ai putea sa te identifici si ce nume te-ar putea ajuta astfel incat sa fii diferit fata de competitorii tai.