Alegerea unui nume de brand este, de cele mai multe ori, o provocare. Iar lucrurile se dovedesc cu atat mai dificile cu cat decizia trebuie luata de o persoana care nu s-a mai confruntat cu o astfel de situatie pana acum.
Insa, scopul meu este sa te ajut. Am pregatit pentru tine mai multe informatii folositoare privind alegerea unui nume de brand, precum si o serie de modalitati intelepte de a evita cele mai frecvente greseli. Dar sa o luam pas cu pas.
Ce este, mai exact, un brand?
Brandul poate fi definit ca o serie de asocieri care vin in mintea consumatorilor sau partenerilor de business atunci cand se gandesc la bunurile sau serviciile pe care le comercializeaza o companie sau la imaginea companiei, in sine.
Totodata, brandul este unul dintre elementele definitorii, fiind folosit pentru a diferentia produsele si serviciile unei companii de altele cu caracteristici asemanatoare.
Brand versus Marca
Atunci cand vorbim despre brand ne vine in minte urmatoarea intrebare: care este diferenta intre brand si marca? Desi cei doi termini sunt folositi pentru a desemna acelasi concept, acest lucru nu este tocmai corect.
La inceput pornesti la drum cu o idee careia apoi ii dai un nume. In momentul in care inregistrezi denumirea la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) aceasta devine o marca inregistrata.
Marca devine un brand dupa ce ai lansat pe piata servicii si produse care ofera plus valoare, dupa ce ti-ai definit o gama de consumatori si ai implementat strategii de vanzare si marketing.
Care sunt avantajele alegerii unui nume de brand potrivit?
Acum, daca tot am lamurit lucrurile privind importanta unui brand, trebuie sa vedem care sunt avantajele alegerii unui nume de brand corect. Un top 3 avantaje ar fi:
1. Identificarea usoara a unei companii de catre consumatori sau potentiali consumatori;
2. Promovarea imaginii unei firme, recomandand-o drept o sursa de incredere. Alegerea numelui de brand este o strategie de marketing in sine;
3. Puterea de a atrage noi consumatori. Iti vine sa crezi sau nu, multe persoane aleg sa incerce un serviciu sau un produs nou, doar pentru ca acesta are un nume care suna bine.
De exemplu, daca avem o lista cu pizzerii la ale caror servicii nu am mai apelat pana acum si nicio poza in dreptul fiecareia, vom fi tentati sa optam pentru pizzeria cu cea mai atragatoare denumire.
Care sunt elementele de care trebuie sa tii cont atunci cand alegi un nume de brand?
Desi nu exista inca nicio reteta de succes patentata privind alegerea unui nume de brand, iata cateva elemente de care ar trebui sa tii cont.
1. Relevanta
Daca iti doresti ca afacerea ta sa fie mai mult decat un simplu SRL (SRL-D, PFA sau alte forme juridice), cea mai buna solutie este sa alegi un nume de brand relevant pentru domeniul tau de activitate.
Asadar, gandeste-te la ce fel de produse sau servicii ofera firma ta. Mai mult decat atat, numele pe care il alegi poate fi folosit pentru a sugera domeniul de activitate din care faci parte.
De exemplu, daca alegi un nume precum “Fan Curier”, oamenii isi vor da seama ca specificul companiei tale este de a face livrari. Pe de alta parte, cauta o denumire care sa nu te limiteze, in cazul in care planuiesti sa-ti extinzi afacerea.
Daca, de exemplu, alegi un nume de brand precum “The Dress”, iar tu planuiesti sa creezi la un moment dat si costume pentru barbati, consumatorii tai se vor simti contrariati.
2. Armonia sunetelor
O teorie intalnita adesea in cartile de branding este cea legata de armonia sunetelor, atunci cand vine vorba de alegerea unei denumiri pentru un produs sau serviciu.
Acelasi lucru este valabil si pentru denumirea brandului. Trebuie sa gasesti o denumire care suna bine si care transmite oamenilor o stare pozitiva. Recomandat este sa eviti alaturarea mai multor consoane.
De exemplu, un brand name precum “Schmetterling”, care este echivalentul pentru fluture, in limba germana, poate fi un cuvant destul de dificil de pronuntat pentru un roman.
Desigur, nu acelasi lucru este valabil si pentru un german deja familiarizat cu termenul.
3. Usor de retinut
Uita inca de pe acum denumirile complicate, care nu fac altceva decat sa le dea batai de cap consumatorilor. Cauta un nume simplu, care sa sune bine si sa fie usor de intiparit in mintea viitorilor consumatori.
Totodata, este bine sa eviti folosirea liniutelor, a punctelor si a altor simboluri care ingreuneaza scrierea si memorarea cuvantului/cuvintelor.
De exemplu, un brand name precum “Don Cafe” este mult mai usor de retinut decat “Madam Cafe Nova”.
4. Transmite beneficii
Atunci cand cauti o denumire de brand pentru afacerea ta, trebuie sa ai in vedere beneficiile si caracteristicile pozitive pe care le poti oferi. Si iata cateva exemple care te-ar putea ajuta:
a. rapiditate – daca este vorba de o firma de livrari;
b. confort – daca este vorba de o firma de mobila;
c. profesionalism – daca ai o firma de consultanta;
d. sanatate – daca este vorba de mancare bio sau de un supliment alimentar;
e. lux/bunastare – daca este vorba de un parfum;
f. calitate – daca este vorba de ustensile.
Daca nu poti face acest lucru prin intermedul denumirii, o idee buna este sa folosesti simbolistica logo-ului sau structura sloganului pentru a transmite informatiile dorite.
In ceea priveste folosirea diminutivelor, cel mai bun sfat ar fi sa le eviti. Un diminutiv nu poate transmite ideea unui brand puternic.
Insa, exista si exceptii. “Prichindel”, de exemplu, poate fi un nume de brand bun pentru o gradinita privata, insa nu si pentru o firma care se ocupa cu comercializarea utilajelor agricole.
Top 8 sfaturi utile pentru alegerea unui nume de brand
Chiar daca stii ce este un nume de brand, care sunt avantajele de care te bucuri daca alegi unul corect si de ce elemente trebuie sa tii cont cand apelezi la un astfel de proces, parca tot lipseste ceva.
Drept urmare, am pregatit pentru tine un ghid scurt pentru alegerea unui nume de brand reusit.
1. Cuvant cheie
Gandeste-te la un cuvant cheie, relevant pentru afacerea ta. De exemplu, daca ai o firma de catering si cauti o denumire potrivita, incearca sa gasesti ceva legat de mancare.
Mai precis, este nevoie de ceva care sa-i duca pe oameni cu gandul la ceea ce faci tu.
2. Imprumuta
„Imprumuta” un cuvant dintr-o limba straina, dar asigura-te ca stii exact care este sensul sau. Foloseste mai multe surse pentru a intelege conceptul.
De exemplu, alegerea unui nume de brand in limba engleza te va ajuta, mai ales daca o parte dintre consumatorii tai provin din strainatate sau daca te gandesti sa-ti extinzi afacerea la nivel international.
Insa, daca iti propui sa promovezi o gama de produse traditional romanesti, acesta decizie nu se va dovedi tocmai inteleapta.
3. „Less is more”
Gandeste-te la Apple, celebrul brand de device-uri si gadgeturi smart. Brandul lor este insasi denumirea unui fruct, cuvantul fiind totodata unul destul de des intalnit in limba engleza.
Mai precis, acesta face parte din vocabularul de baza, fiind usor de pronuntat si retinut.
4. Brainstorming
Invita-ti prietenii, familia sau colegii la o minisedinta si incercati sa gasiti impreuna cele mai bune solutii pentru o denumire de brand.
Luati mai multe foi albe si notati toate numele care va trec prin minte. Aveti grija sa nu omiteti ceva.
Apoi, subliniati cu rosu cele mai creative idei. Dupa ce ajungeti la o concluzie, asigurati-va ca numele respectiv nu apartine deja unei alte firme sau companii.
In acest sens, realizati o cautare dupa numele respectiv si vedeti ce rezultate gasiti.
5. Generatoare automate
Internetul nu este doar o sursa de documentare foarte generoasa, ci si un ajutor de nadejde atunci cand vine vorba de alegerea unui nume de brand.
Exista generatoare automate de cuvinte/fraze care te pot ajuta sa gasesti anumite alternative la care nu te-ai fi gandit.
6. Jocurile de silabe si cuvinte
Foarte multe branduri creative au aparut in acest mod. Denumirile gasite pot sa nu aiba nici un sens in limba materna sau poate chiar in nici o alta limba.
Nu uita, un nume de brand trebuie sa fie usor de retinut si pronuntat.
7. Propriul nume
Daca ai o afacere precum un cabinet de avocatura sau o firma de consultanta, poti folosi propriul nume pentru a-i ajuta pe oameni sa te identifice mai usor.
Prin folosirea acestei metode vei reusi sa atingi un scop dublu. Pe de-o parte iti vei promova afacerea, iar pe de alta parte, te vei promova pe tine, ca specialist.
Desigur, aceasta metoda presupune si anumite riscuri. Poti obtine un nume de brand banal sau unul mult prea sofisticat.
8. Conecteaza-te cu amintirile
Ca sa gasesti o denumire interesanta, incearca sa te gandesti la toate lucrurile care te reprezinta.
Adu-ti aminte de momentele frumoase din copilarie, de hobby-urile tale, de cum il chema pe primul tau animal de companie sau de porecla pe care o foloseai pentru cel mai bun prieten.
Cauta sa gasesti o conexiune intre cine esti tu de fapt, domeniul tau de activitate si serviciile/produsele oferite.
Care sunt cele mai populare branduri din lume?
Conform infograficului de mai jos, in 2016, in top 10 cele mai populare branduri se aflau Instagram, Facebook, YouTube, Twitter, Apple, Google, Disney, Snapchat, Amazon si Netflix.
Ce au in comun acestea? Pe langa produsele si serviciile de calitate, aceste branduri inseamna si campanii de marketing foarte bine puse la punct, care sa faca brandul usor de identificat.
Insa, ce a insemnat mai exact gasirea acestui brand name? Creativitate sau pur si simplu noroc? Pentru a lamuri lucrurile, am ales sa-ti prezint cateva povesti de succes.
Trei povesti de succes
Apple. Dupa cum probabil stiti, initiativa crearii acestei companii i-a apartinut lui Steve Jobs care a vrut initial sa creeze o linie de PC-uri care sa se ridice la nivelul asteptarilor sale.
Insa, tanarul de atunci s-a hotarat sa aleaga un nume de brand simplu si deloc intimidant, inspirat din dieta sa cu fructe.
Instagram. Instagram este rezultatul ideilor creative a doi programatori americani: Kevin Systrom si Mike Krieger.
Numele platformei are o povestea interesanta, reprezentand o combinatie intre “insta” si “gram”. “Insta” provine de la aparatele foto instant, cei doi programatori fiind pasionati de astfel de dispozitive.
“Gram” face referire la telegrama si reprezinta dorinta din copilarie a fondatorilor de a transmite pozele sub forma de telegrame. Este un brand name ales cu nostalgie.
Google. Reprezentantii companiei au decis sa aleaga drept brand name “Googol”, un termen care defineste numarul obtinut in urma efectuarii unui calcul matematic, si anume 10 la puterea 100.
Aceasta denumire face referire la volumul mare de informatii pe care Google poate sa-l ofere celor care acceseaza motorul de cautare, dar numele a fost scris gresit, rezultand astfel “Google”.
Insa reprezentatii companiei au decis sa-l pastreze, considerandu-l mai atractiv decat “Googol”. Si bine au facut, caci dintr-o intamplare a fost creat un brand name catchy, care acum se gaseste pe buzele tuturor.
Care este urmatorul pas dupa alegerea denumirii?
1. Fii sigur ca ai luat cea mai buna decizie.
Daca nu esti inca sigur de acest lucru, cea mai buna solutie este sa stai de vorba cu echipa sau cu angajatii tai.
Parerea lor este foarte importanta, avand in vedere faptul ca brandul va reprezenta intreaga companie.
Totodata, asa cum am mai precizat, nu uita sa verifici daca acesta nu apartine deja altcuiva.
2. Inregistreaza-l la OSIM (pentru Romania)
Daca este vorba de o marca sau de denumirea unei companii, o idee buna este sa o inregistrezi la OSIM.
Asadar, fa un mic research si intereseaza-te care sunt pasii pentru a-ti insusi din punct de vedere legal acel nume.
3. Gaseste domeniul potrivit
Un alt pas important este achizitionarea unui domeniu pentru viitorul tau website. Numele website-ului poate sau nu sa includa denumirea brandului pe care tocmai ai ales-o.
4. Verifica atent canalele Social Media
O prezenta online nu inseamna doar website de prezentare, ci si canale Social Media pe care sa promovezi identitatea brandului tau. Iar denumirea trebuie sa fie disponibila si in cazul acestora. Si mai mult decat atat, aceasta nu trebuie sa creeze confuzie.
De exemplu, daca mai exista o pagina de Facebook cu denumirea Media Pion, s-ar putea ca oamenii sa o confunde cu Pion Media.
5. “Asorteaza” denumirea cu un logo
Logo-ul si denumirea brandului reprezinta doua elemente de marketing care se completeaza perfect si fara de care orice strategie de marketing se dovedeste incompleta.
Dupa ce am trecut in revista toate aceste lucruri, sunt curios sa aflu: tu cum ti-ai ales denumirea brandului tau? Sau daca nu ai inca unul, care crezi ca este cea mai eficienta modalitate de a-l alege?
Daca vrei, poti sa iei exemplu chiar de la logoul nostru. Denumirea noastra „Pion Media” a fost asociata cu un simbol reprezentat de un Pion, pentru a intari la nivel de subconstient brandname-ul.
6. Testeaza impactul brandului tau
Fa un sondaj in randul persoanelor apropiate tie si intreaba-le care este semnificatia brandname-ului pe care l-ai ales si ce sentimente le transmite. In felul acesta iti vei da seama daca mesajul tau a fost corect inteles.
Eventual, poti creat un sondaj scurt pe care sa-l distribui in grupurile targetate.