Urmatoarea preocupare dupa alegerea unui nume de brand este cum sa-ti alegi un slogan cu impact. Insa, aceasta etapa este adesea ignorata de catre cei se afla la inceput de drum atunci cand vine vorba de o afacere, fie din lipsa de timp, fie din lipsa de inspiratie sau cunostinte.

Aceasta atitudine nu este deloc una corecta, avand in vedere faptul ca sloganul are un rol deosebit de important. Drept urmare, in acest material iti voi oferi cateva informatii esentiale. Dar sa o luam pas cu pas.

Ce este un slogan?

Ca sa stii cum sa-ti alegi un slogan, trebuie sa stii mai intai ce reprezinta acesta. Sloganul este format dintr-un grup de cuvinte sau o expresie care defineste imaginea unei companii, ajutand consumatorii sa o identifice mai usor.

Daca aruncam o privire in trecut, vom observa faptul ca sloganul isi are originile in strigatele de lupta, cu rol de intimidare a adversarilor sau de imbarbatare a celor care acceptau provocarea de a se aventura pe campul de lupta  pentru a-si apara drepturile si teritoriile.

In zilele noastre, insa, in industria publicitatii, sloganul a capatat o alta semnificatie, el fiind folosit pentru a arata consumatorilor care este principiul de baza dupa care o companie isi ghideaza intreaga activitate.

De ce este important sa ai un slogan?

Sloganul poate avea urmatoarele functii:

1. Atrage atentia consumatorului. La fel ca numele de brand, sloganul are rolul de a atrage noi consumatori pentru o anumita companie.

Daca reprezentantii unui brand gasesc un slogan atractiv, consumatorii se vor simti intrigati sa incerce produsele sau serviciile brandului respectiv.

Un exemplu in acest sens este sloganul brandului auto Ford pentru gama de masini Ford Focus care ne indeamna sa simtim diferenta: „Feel the difference”.

2. Convinge consumatorul. Unele sloganuri au rol argumentativ. Astfel, atunci cand oamenii se intreaba de ce sa consume un produs sau un serviciu, sloganul le raspunde la aceasta intrebare prin textul sau.

Este si cazul celor de la L’Oreal care au ales un mesaj precum: „Pentru ca meriti”.

3. Ajuta la identificarea unei companii. Daca este ales un mesaj unic si inspirat, sloganul isi va putea exercita functia de a ajuta la identificarea unei companii.

Astfel, de indata ce oamenii vor auzi/citi textul respectiv, acestia vor sti exact despre ce companie este vorba. Un exemplu in acest sens este Nike si sloganul sau adoptat inca din 1993: „Just do it”.

Daca iti intrebi colegii sau prietenii, vei observa ca mare parte dintre acestia vor recunoaste sloganul.

4. Creste gradul de incredere. Toate marile branduri au un slogan care le completeaza armonios imaginea.

De regula, cei care opteaza pentru un slogan dau dovada de creativitate si profesionalism. Iar aceste atribute sunt unele dintre cele mai importante atunci cand vine vorba de cladirea unui brand de incredere.

Acest lucru ne este demonstrat si de Audi care are drept slogan mesajul: „Progres prin tehnologie”.

5. Transmite un mesaj de impact. Sloganul poate fi forma succinta a unui mesaj care vine de la o companie catre potentialii sai consumatori.

Un exemplu concret al acestui fapt este Pepsi care ne indeamna sa indraznim mai mult: „Dare for more!”

6. Transmite emotii. Dincolo de a comunica ceva, sloganul are rolul de a transmite emotii insa acest lucru nu este o regula generala.

Foarte multe branduri aleg varianta unui slogan cu impact emotional puternic. Un exemplu concret este Coca-Cola si al sau: „Taste the feeling” sau „Make it real”.

Cand este bine sa creezi un slogan?

Lansarea unui noi brand pe piata trebuie sa fie insotita de cateva elemente definitorii. Astfel, dupa ce iti alegi numele de brand, urmatorul pas pe lista ta este gasirea unui slogan care sa sune bine, sa fie relevant si sa atraga atentia consumatorilor.

Dar atentie, exista doua tipuri de sloganuri: mai intai este vorba de un slogan general care defineste intreaga imagine a companiei, iar apoi exista sloganuri special create pentru fiecare dintre gamele de produse, servicii sau campaniile lansate. Eu iti recomand sa incepi cu un slogan general.

Cat de des trebuie folosit sloganul respectiv?

Foarte multi antreprenori aflati la inceput de drum sunt nedumeriti cand vine vorba de cat de des ar trebui sa foloseasca sloganul respectiv.

Indemnul meu este sa incluzi acest text in absolut toate campaniile publicitare sau de marketing pe care le creezi, astfel incat sa fii sigur/a ca el va ajunge sa fie cunoscut si retinut de catre publicul tinta.

Asadar, indiferent ca este vorba de o brosura, de un site de prezentare sau un flyer, sloganul nu ar trebui sa lipseasca.

Cum sa-ti alegi un slogan – particularitati

Memorabil

Cauta o fraza sau o expresie simpla, care sa fie in acelasi timp usor de retinut. Pe acest principiu au mers si cei de la BRD care au ales drept slogan o sintagma din trei cuvinte: „Tot mai simplu”.

Relevant Este una dintre cele mai importante particularitati ale unui slogan. Asa cum ti-am spus mai devreme, cand oamenii rostesc sloganul unui brand ar fi bine sa poata identifica domeniul in care compania activeaza.

Acesta a fost si ideea celor de la Raiffeisen care au ales sloganul „Your bank of trust”.

Original

Este de la sine inteles faptul ca sloganul este o creatie originala. Astfel, chiar daca iti va trebui un timp indelungat pentru gasirea cuvintelor perfecte, la final rezultatul va fi unul pe masura.

Poti face o documentare in prealabil pentru a decide care sunt cele mai de succes sloganuri, dar nu copia niciunul dintre cele existente.

Drept urmare, chiar daca ai o companie producatoare de cafea, nu vei putea folosi sloganul celor de la Don Cafe: „Cafea cu suflet”. Cauta alte cuvinte care sa transmita acelasi lucru.

Credibil

Pentru a creste gradul de incredere al consumatorului intr-un brand, sloganul in sine trebuie sa fie credibil. Astfel, atunci cand sloganul include afirmatii de genul: „Berea germana numarul 1 in lume”, (sloganul celor de la Beck’s), acesta se bazeaza pe o serie de atribute care fac din produs, unul despre care se poate face o astfel de afirmatie.

De exemplu, Beck’s este recunoscut pentru gustul aparte, care o diferentiaza de alte tipuri de beri nemtesti, pentru eticheta cu design interesant si, desigur, pentru studiile care arata ca aceasta este berea cea mai apreciata pe teritoriul nemtesc.

Cinci greseli comune privind alegerea unui slogan

1. Alegerea unor cuvinte sau a unor expresii care nu au nicio relevanta pentru compania respectiva. Este exact aceeasi regula care se aplica si atunci cand vine vorba de gasirea numelui de brand.

Daca acesta nu este relevant, degeaba suna bine. Asadar, incearca sa te gandesti la un mesaj pe care oamenii sa-l asocieze cu imaginea pe care o promovezi.

2. Imprumutarea unui citat. Aceasta nu este o atitudine demna de un brand care isi propune sa devina unul de renume. Citatul apartine unei persoane si trebuie atribuit acesteia. Insa, chiar daca alegi varianta de a preciza cui apartine citatul, tot nu este suficient.

Incearca sa vii cu propriile sugestii, respectiv cu acele elemente care te definesc cel mai bine atat pe tine, cat si compania ta.

3. Gasirea unui slogan laudativ. Stim foarte bine ca multe branduri fac apel la aceasta tactica, dar trebuie sa stii ca, de regula, ele se bazeaza pe un studiu amanuntit sau pe dovezi clare atunci cand fac o afirmatie.

De exemplu, daca te gandesti la un slogan de genul: „Cel mai avantajos pret de pe piata”, fii sigur ca, intr-adevar, poti oferi acest lucru. Pe de alta parte, acest slogan este unul cliseic si lipsit de impact. Chiar daca ai dreptate cand spui ca oferi cele mai bune preturi de pe piata, foarte multi sceptici vor alege sa ignore brandul pe care il promovezi.

4. Alegerea unui slogan cu conotatii usor negative. Foarte multi tineri antreprenori cad adesea in aceasta capcana. Ei vor sa vina cu un slogan inteligent, apeland la umor sau ironie.

Daca aceste procedee nu sunt intelese de consumatori, brandul va fi pus intr-o lumina nefavorabila.Iar acest lucru este cu atat mai probabil daca brandul se afla la inceput de drum.De exemplu, un slogan precum “O facem mai bine ca tine”, poate lasa loc de interpretari.

5. Scrierea gresita a sloganului. O problema aparte atunci cand vine vorba de slogan este faptul ca el poate fi scris gresit. Iar in acest caz nu ma refer la greseli gramaticale usor de sesizat, ci la alte probleme, cum ar fi cacofoniile de genul: „pe-pe”, “la-la” sau „cu-cu”. Si iata un exemplu: “O politica care te avantajeaza”.

Si pentru ca imi doresc ca alegerea unui slogan sa fie un lucruri usor de realizat, iata si un ghid scurt cu pasii pe care eu ii consider esentiali. Ori de cate ori ai dubii privind acest lucru, arunca o privire asupra acestei imagini.

Cam acestea au fost lucrurile pe care le-am avut eu de spus despre cum sa-ti alegi un slogan, oferindu-ti, in acelasi timp, si cateva exemple care mie mi-au atras atentia. Acum este randul tau. Sunt curios sa aflu care sunt sloganurile care ti-au ramas in minte.