Cand in 2004, Mark Zuckerberg a creat Facebook in camera de camin de la Harvard, viziunea lui a fost sa conecteze cumva toti colegii din facultate. Au mers mai departe si la alte institutii de invatamant, iar astazi mai bine de 1 miliard de oameni sunt conectati prin intermediul Facebook.
Insa Mark Zuckerberg nu a anticipat cat de repede urma sa treaca pragul de un miliard de utilizatori unici si cat de multe afaceri vor folosi aceasta platforma pentru a se dezvolta. Astazi, cele mai multe afaceri, fie ca sunt mici sau mari, au deja o pagina de Facebook si este imposibil sa nu te „lovesti” de reclame prin care esti atras catre brandul respectiv.
Luna trecuta, Dan Levy, Director al afacerilor mici la Facebook, a publicat niste statistici referitoare la afacerile mici care utilizeaza Facebook. Statisticile se aplica Statelor Unite din nefericire. In Romania marketingul digital pentru companii nu este atat de mult folosit pe cat am vrea noi. Dar sa aruncam un ochi peste aceste statistici si apoi vom discuta despre 5 moduri prin care Facebook te ajuta sa iti cresti afacerea.
Statisticile pentru SUA:
- Exista mai mult de 2 miliarde de conexiuni intre afacerile locale si consumatori.
- Intr-o saptamana obisnuita, paginile de Facebook ale afacerilor locale primesc 13 milioane de comentarii si peste 645 de milioane de vizualizari.
- In America si Canada aproximativ 70% dintre utilizatorii activi sunt conectati cu o afacere locala.
Sa privim aceasta problema putin mai adanc. In Romania putin peste 40% dintre firme au un website propriu si doar 12% isi promoveaza serviciile sau produsele pe internet. Ne clasam pe ultimul loc in UE. Bulgarii sunt peste noi atat in ceea ce priveste website-urile de firma (50%), cat si la promovarea platita (19%). Finlanda (95%) si Danemarca (93%) ocupa primele locuri in detinerea unor website-uri de firma, in timp ce la utilizarea reclamelor pe internet conduc afacerile din Malta (46%), Suedia (42%) si Danemarca (40%).
Inainte sa mergem mai departe, am dori sa clarificam un aspect important. Desi in articol ne vom referi exclusiv la Facebook (deoarece 93% dintre companiile care folosesc retelele de socializare isi concentreaza activitatea pe aceasta retea), nu sugeram ca social marketing-ul se invarte in jurul acestei platforme. Social marketing-ul reprezinta mai multe retele de socializare, folosite impreuna pentru acelasi scop comun.
Facebook nu are nevoie de o introducere, insa v-am prezentat aceste statistici pentru a sustine ideea ca exista un potential fenomenal al acestei platforme de a te ajuta sa-ti dezvolti afacerea si pentru a intelege cat de important este ca afacerea ta sa existe in mediul online.
Cum te poate ajuta Facebook?
#1. Expunere
Expunere inseamna vizibilitate, vizibilitatea ii face pe consumatorii tai constienti de produsul sau serviciile tale, si chiar daca rezultatele pot intarzia sa apara, in momentul in care nevoia exista, consumatorii vor sti unde sa caute solutia. Chiar daca este o gandire pe termen lung, efortul si timpul investit consolideaza o baza puternica pentru viitoarele vanzari.
#2. Notorietate
Notorietate, sau incredere. O expunere constanta in mediul online creste increderea in brandul tau. Nu trebuie sa mai mentionam ca retelele de socializare sunt parte integranta din viata noastra, iar utilizatorii au ajuns la un grad de incredere foarte mare in continutul publicat. Asta inseamna ca inexistenta in mediul online scade gradul de incredere, iar consumatorul va opta pentru un produs cu o expunere buna in mediul online.
#3. Contact
Cautam zilele trecute o companie de la care sa comandam ceva de mancare. Si am gasit una care ne anunta ca preia comenzi de pe Facebook. Am fost surprinsi, asa ca am zis sa testam optiunea. Comanda a fost livrata rapid, cu toate specificatiile solicitate. De ce? Pentru ca totul a fost notat, deci s-a eliminat orice eroare posibila. Dar dincolo de acest aspect, este de apreciat modalitatea lor de a mentine un contact direct cu clietii lor prin intermediul Facebook. Si totodata o modalitate uimitoare de a-si aduce trafic pe pagina.
#4. Trafic
Website-ul reprezinta cartea de vizita a afacerii tale. Cel putin in opinia motoarelor de cautare. Un website bine pus la punct si intretinut la zi, cu un trafic cat mai mare va urca rapid in paginile motoarelor de cautare. Pe langa optimizare si poate campanii platite, traficul care vine de pe retelele de socializare (exclus din campaniile platite) ofera credibilitate si expunere organica (ceea ce este recomandat).
#5. Fidelizare
Nu a brand-ului ci a consumatorilor. Prin intermediul retelelor sociale ai ocazia sa iti rasplatesti consumatorii. Pe retele de socializare poti face concursuri, poti publica promotii sau oferte. Acestea vor avea un impact mult mai mare pe retelele de socializare si vor fi expuse mai usor publicului tinta. Iar costurile sunt considerabil mai mici.
Acestea sunt 5 modalitati simple prin care retelele de socializare, si Facebook in special, te ajuta sa iti cresti afacerea. Unul dintre cele mai importante sfaturi este sa iti dai seama cum poti lua parte la conversatia de pe Facebook, mai mult decat sa transformi pagina de brand intr-un feed promotional.
Tu cum crezi ca poti sa te folosesti de retelele sociale pentru ati creste afacerea?