Salutare, cititorule!
Bine te-am regasit. De data aceasta, online…
Si speram ca citesti aceste randuri sanatos, de acasa, cu o cana mare de ceai in mana si cu dorinta de a te apuca de treaba.
Pentru ca ceea ce ne propunem noi este sa venim in intampinarea ta cu cateva solutii pentru marketing pe timp de criza. Si nu numai.
Informatiile pe care le-am adunat pentru tine pot fi incluse in strategiile de promovare si dezvoltare ale companiei tale si in perioada urmatoare, cand vom scapa de COVID-19 si ne vom intoarce la rutina de business dupa care am inceput sa tanjim.
Sa stii ca e absolut firesc!
Iar aceste sentimente se regasesc in mintea ta, indiferent de statusul pe care il ai: angajat, in sectorul public sau privat, manager, owner de business mic sau mijlociu, parinte sau bunic.
Sa fii optimist, in astfel de vremuri, este o arta. Dar este in acelasi timp o abilitate nepretuita.
Asa ca, te rugam, retine: este greu, dar nu imposibil.
Strategii marketing pe timp de criza privind angajatii:
Pasul 1. Comunicare interna
Asa cum spuneam anterior, sentimentele de mai sus sunt unele care ne vor incerca mai devreme sau mai tarziu, indiferent daca suntem manageri, owneri sau angajati.
Pentru ca dincolo de implicatiile legate de sanatate, COVID-19 inseamna un dezechilibru economic cu consecinte pe termen lung. Si este mai aprig decat criza din 2008 deoarece in aceste momente sunt antreprenori care pur si simplu nu pot lucra din cauza barierelor de protectie impuse de lege.
Un exemplu concludent sunt cafenelele, barurile si restaurantele care s-au inchis printre primele pentru a reduce contactul social.
Pornind de la faptul ca un volum mare de informatii privind situatia economica sunt vehiculate in mass-media online sau offline, primul lucru pe care trebuie sa-l faci este sa-ti chemi toti angajatii la o sedinta online.
Adoptand un ton calm (foarte important sa fii un exemplu in acest sens!), trebuie sa le prezinti franc situatia economica a firmei tale.
Nu are niciun rost sa spui povesti frumoase. Oamenii pe care ii ai in fata depind de tine si de salariul pe care il oferi.
Iar datoria ta este sa faci tot ce tine de tine ca sa-i ajuti.
Asadar: Fii cat mai transparent in comunicarea deciziilor ce vizeaza in mod direct echipa ta. Oamenii au nevoie sa stie ca locurile lor de munca nu sunt in pericol si sa se simta in siguranta sa puna orice intrebare fara teama unor eventuale repercusiuni.
Pasul 2. Decizia cea mai potrivita privind contractul de munca al angajatului
Cand vine vorba de COVID-19, o situatie de forta majora, putem identifica urmatoarele tipuri de angajati:
- Angajati care, prin natura muncii, pot presta in continuare activitatea obisnuita, insa doar dupa ce au fost luate masurile de protectie necesare
Exemplu: personalul medical, angajatii din politie, lucratorii din supermarketuri, anumiti functionari publici – practic toti cei care apartin domeniilor care nu isi vor suspenda activitatea
- Angajati care isi pot desfasura activitatea de la domiciliu
Exemplu: persoane care lucreaza in domeniul IT, marketing, publicitate, call center, cadre didactice etc.
- Angajati care, prin natura muncii, se afla in imposibilitatea de a-si continua activitatea
Exemplu: chelneri, bucatari, lucratori in domeniul non-alimentar, lucratori in domeniul transporturilor etc.
Asa ca pornind de la aceste aspecte, vorbim despre urmatoarele tipuri de situatii contractuale:
1. Munca la domiciliu: poate fi desfasurata de cei care isi duc la indeplinire atributiile functiei de la resedinta lor.
2. Munca remote/Telemunca: se diferentiaza de munca la domiciliu prin faptul ca este o activitate ce poate fi desfasurata din alt loc (nu neaparat domiciliul salariatului) decat cel uzual utilizat de catre companie (sediul acesteia) pentru cel putin o zi pe luna.
La aceste forme de munca, angajatorul este indreptatit sa verifice activitatea salariatului conform celor scrise in contractul de munca sau in regulamentul intern al intreprinderii.
3. Modificarea programului individual de munca cu un program de lucru individualizat care sa-l ajute pe angajat sa evite perioadele aglomerate (mai ales daca foloseste transportul in comun).
4. Concediul fara salariu (CFS). Trebuie mentionat ca acesta nu poate fi impus angajatului, fiind o suspendare a contractului prin acordul ambelor parti.
Aceasta abordare pare sa avantajeze angajatorul care, nemaiavand venituri din activitatile companiei, nu mai plateste salarii si contributii pentru angajati.
Marele dezavantaj aici este insa faptul ca angajatului care nu primeste niciun venit in acea perioada, ii este afectat stagiul de cotizare la pensie, iar daca CFS-ul se intinde pe o perioada mai lunga, va ramane si neasigurat in sistemul de sanatate publica.
Asadar, concediul fara plata poate fi o solutie cel mult pe termen scurt, insa in niciun caz pe o durata mai lunga.
In plus, majoritatea angajatilor care se confrunta cu o asemenea situatie cauta sa se indrepte catre alte locuri de munca.
5. Somajul tehnic este la acest moment solutia cea mai potrivita si reglementata d.p.d.v. legal.
Suspendarea contractului de munca se face din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, urmand ca indemnizatia de care vor beneficia salariatii sa fie suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Potrivit unui proiect de Ordonanta de Urgenta, nivelul indemnizatiei va fi de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din cuantumul salariului mediu brut pentru anul 2020.
Daca salariul de baza depaseste cuantumul salariului mediu brut pentru anul 2020 (5429 lei), statul va suporta doar 75% din cuantumul salariului mediu brut.
Indemnizatia suportata astfel va fi de maximum 4071,75 RON. Prin urmare, eventualele diferente vor fi suportate de angajatori.
UPDATE 1: In cazul firmelor, documentele necesare pentru acoperirea salariilor/veniturilor angajatilor care se afla in somaj tehnic pot fi depuse incepand de miercuri, 1 aprilie 2020 si trebuie sa cuprinda urmatoarele:
Acestea vor trebui trimise online catre Agentiile Judetene de Ocupare a Fortei de Munca (AJOFM) din judetul in care intreprinderea are sediul social.
Adresele de mail au urmatoarea forma in functie de judet: Pentru AJOFM: numejudet@anofm.gov.ro
Exemplu: dolj@anofm.gov.ro
UPDATE 2: Pentru PFA, intreprinderi individuale, profesii liberale sau cluburi sportive, documentele pot fi descarcate de pe site-ul Agentiei Nationale pentru plati si Inspectie Sociala.
Documentele vor fi trimise catre un email de forma:
plati.covid.InitialeJudet@mmanpis.ro
Exemplu: plati.covid.dj@mmanpis.ro
UPDATE 3: Ministerul Economiei a anuntat ca nu mai sunt necesare Certificatele de Situatie de Urgenta pentru obtinerea somajului tehnic pentru salariatii angajatorilor care si-au intrerupt sau redus activitatea ca urmare a epidemiei de Coronavirus.
Pasul 3. Masuri de protectie… la modul serios
Pandemia la nivel global cunoscuta drept COVID-19 ne-a demonstrat ca nu este deloc de glumit. Zilnic, la nivel national si global apar zeci de mii de cazuri, iar centrele medicale de pretutindeni abia mai fac fata presiunii.
Drept urmare, iata cateva masuri de protectie implementate de catre business-urile din Romania:
Recomandare post COVID-19: pastrarea masurilor de siguranta mentionate anterior si dupa ce va trece aceasta perioada de criza.
Normele de igiena sunt absolut necesare in orice cladire, magazin sau institutie, atat pentru protejarea angajatilor, cat si a clientilor sau partenerilor.
Astfel, nu are rost sa renuntam la ele sau la a le promova in perioada urmatoare.
Strategii de marketing pe timp de criza privind furnizorii/partenerii
Acelasi context nefavorabil in care se afla business-ul tau este trait si de catre furnizori sau parteneri.
Si desi tentatia este sa reduci cat mai mult din cheltuieli, recomandarea noastra este sa regandesti un pic strategia.
Nu renunta la contracte, ci orienteaza-te mai degraba spre solutii. Iata cateva exemple pe care le poti lua in considerare:
- Plata in rate. Poti sugera/oferi drept solutie plata in rate, atat catre furnizori, cat si catre clienti.
- Orientarea catre produsele cel mai bine vandute si promovarea mai intensa a lor in aceasta perioada.
Sa zicem ca esti un magazin care vinde decoratiuni. In aceasta perioada, pe langa crearea unui magazin online care sa te ajute sa-ti continui activitatea, poti sa te orientezi catre produsele care ar putea inregistra vanzari. Printre ele se numara: paturile si pernele – oamenii stau acasa, au nevoie de confort.
Sau daca ai un magazin cu haine, focusul din aceasta perioada trebuie sa fie asupra hainelor confortabile. Oamenii stau acasa, deci nu prea au unde sa poarte rochii elegante sau costume.
- Colaborari cu alti furnizatori si diversificarea serviciilor.
Revenind la exemplul anterior cu haine: Daca pana acum vindeai doar haine din colectii casual, poti include printre ele, in magazinul tau online si pijamale. Poti crea colectii cosy, care sa-i atraga pe oameni sa-si continuie cumparaturile din magazinul tau..
- Reducerea frecventei/cantitatii anumitor servicii.
De exemplu, poti renunta la cantitatea de apa pe care o comandai pentru firma, daca ai redus turele de lucru sau numarul personalului care vine efectiv la sediul firmei. Cu atat mai mult cu cat oamenii lucreaza de acasa.
Insa, incearca sa nu pierzi furnizorii care ti-au fost alaturi de-a lungul vremii.
- Amanarea platii ratelor/chiriilor.
Este o solutie de moment. Deja multe dintre institutiile bancare au pus la dispozitia antreprenorilor solutii de „relaxare” fiscala. Pornind de la aceste programe reglementate de stat, se poate incerca amanarea chiriilor sau plata partiala a acestora.
Cu atat mai mult in cazul firmelor care isi trimit angajatii sa lucreze de acasa. Nu poti continua sa platesti la fel chirie intr-un loc in care nu iti mai desfasori activitatea.
- Muta evenimentele in online.
In primavara se deschidea sezonul targurilor: targuri de nunti, marketing, handmade, vechituri, joburi, turism, etc. Aceste evenimente aduna laolalta furnizori dintr-un anumit domeniu care isi prezinta produsele si serviciile.
De exemplu, la un targ de tipul Wedding Open Day – gazda invita furnizori precum fotografi, designeri florari, designeri de rochii de mireasa, etc. si impreuna prezinta cuplurilor ofertele pe care le-au gandit impreuna.
Din pacate, masurile de siguranta interzic astfel de adunari care ar depasi lejer 50 de persoane, asa ca singura solutie care ne ramane in prezent este un eveniment in Social Media. Iar vestea buna este ca acesta se poate realiza cu resurse financiare mai putine.
Desigur, nu putem contesta lipsa interactiunii umane, a carei contributii este enorma in ceea ce priveste „vanzarea”, insa este o solutie de compromis care ar putea „salva” ceva din evenimentul respectiv.
Iar in eventualitatea in care nu poti organiza eventul, o solutie ar fi sa pui toate ofertele intr-un catalog electronic pe care sa-l distribui prin intermediul serviciului de newsletter.
Si acum sa iti aratam cateva exemple de colaborari faine intre furnizori pentru organizarea unor targuri si evenimente in mediul online, initativa care speram noi sa se pastreze si dupa COVID-19.
Gomag a ales sa organizeze in aprilie Gomag Virtual Summit 2020 – editia cu numarul IV a unei conferinte despre marketing si e-commerce.
Participarea este free si presupune seminarii tinute de catre speakeri consacrati din domeniu, direct din confortul casei lor.
Strategii marketing pe timp de criza in mediul online
Cand usa din offline se tranteste, pentru ca apoi sa se inchida, fereastra din online se crapa pentru ca apoi sa se deschida.
Desigur, este absurd si gresit sa spunem ca ne putem muta cu totii online. De exemplu, nu putem face productie online.
Insa, ne putem folosi de diverse metode pentru a ne promova activitatea si a tine legatura cu partenerii si clientii pentru perioada in care se va produce mantuirea si deblocajul economic. Pentru ca da, vor veni si acele vremuri.
#stamacasa
#vafibine
Si iata ce propunem noi.
Website de prezentare & Magazin Online
Acum este momentul sa iti pui la punct website-ul de prezentare.
Asa ca revizuieste textele si descrierile. Gandeste-te daca informatiile care se regasesc acolo te reprezinta. Adauga continut nou.
Nu ii lasa pe oamenii sa creada ca nu iti pasa, ca igonori pur si simplu ce se intampla in jurul tau.
In ceea ce priveste magazinul online, este timpul sa iti organizezi produsele. Aranjeaza categoriile de produse pentru a putea fi gasite mai usor de utilizatori. Nu uita ca atunci cand oamenii stau acasa au mai mult timp sa-si cantareasca deciziile de cumparare, inclusiv in ceea ce priveste designul.
Ce nu trebuie sa lipseasca de pe website-ul tau de prezentare/magazinul online in aceasta perioada critica:
- Statusul activitatii tale: oamenii trebuie sa stie daca mai lucrezi sau nu, daca te-ai mutat exclusiv in online etc.
- Masurile de protectie pe care le-ai luat. Iar aici te rugam sa revizuiesti lista de mai sus. Anunta-i pe potentialii cumparatori care aleg sa se deplaseze din casa catre magazinul tau ca sunt in siguranta cand fac acest lucru. Sau, daca faci livrari la domiciliu, spune-le clientilor ca produsele care ajung la ei sunt dezinfectate si ambalate in conditii de siguranta.
- Orarul de functionare. In vremurile dictate de COVID-19, cele mai multe programe de functionare se modifica.
- Modalitatile prin care pot intra in posesia produselor tale/serviciilor tale. Explica de la A la Z procesul de comanda si asigura-te ca este cat mai intuitiv.
- Politica de plata. In vremurile in care riscul de infectare este mare, este recomandat sa incurajezi plata cu cardul.
- Politica de livrari. Eventualele intarzieri care pot fi provocate de situatia din tara. Tine cont de faptul ca firmele de curierat sunt supraaglomerate in aceasta perioada. Astfel, pot fi pachete care ajung mai greu la destinatie.
- Politica de retur. Chiar si in vremurile de criza, oamenii se razgandesc sau decid sa renunte la anumite produse/colete.
- Interconectare. Interconecteaza magazinul online cu campaniile Social Media. Mai precis, din campanii faci trimitere catre website/magazin, iar oamenii pot sa afle mai multe despre produse/servicii sau chiar sa cumpere.
- Oferte si promotii. Gandeste o serie de oferte pe care sa le promovezi intens. De exemplu, ofertele de tipul 1+1 gratis au sanse mari sa fie apreciate. Iar asta pentru ca in vremurile de criza oamenii isi doresc sa primeasca lucruri gratis, sa li se ofere „cadouri”, sa vada oferte care le transmit siguranta ca inca isi permit acel bun sau serviciu. Si foloseste campaniile Social Media, Ad Words & co. pentru a ajunge mai usor la clienti.
- Nu uita de retargeting. Cei care au cumparat de la tine pot fi baza de clienti care se va reintoarce.
- Date care ofera incredere si credibilitate. In aceasta perioada, este foarte important sa fii transparent si sa transmiti oamenilor incredere. Sunt foarte multe website-uri/magazine de tipul scam, care vor incerca sa ne pacaleasca. Asa ca pentru a-ti spori credibilitatea ofera oamenilor detalii despre cum te pot contacta.
Informatii precum: adresa punctului de lucru, numarul de telefon, orarul de functionare, adresa de e-mail, contul bancar, codul unic de inregistrare si numarul de inregistrare al firmei nu au voie sa lipseasca de pe website/din pagina de contact a magazinului online.
Social Media: Facebook, Instagram, Youtube
In primul rand, de ce sa nu renunti la Social Media? Iata cateva motive:
Tipuri de postari care este recomandat sa se regaseasca pe canalele tale Social Media atunci cand aplici strategii de marketing pe timp de criza:
- Postari prin care ii anunti pe oameni ce se intampla cu business-ul tau, daca ramane deschis si care va fi programul conform noilor reglementari.
- Postari in care incurajezi statul acasa si masurile de siguranta pentru ca oamenii sa nu se infecteze.
- Postari cu biroul de acasa, cu cana de ceai si cafea in care iti anunti audienta ca lucrezi in continuare sau ca te ocupi de strategii de revenire/oferte.
- Postari de incurajare. Spui cum te simti si incurajezi oamenii sa ramana uniti. Atentie! Fara a induce panica. In vremurile grele, oamenii au nevoie de exemple de putere.
- Postari care sa starneasca rasul. Chiar si in vremurile grele, zambetul ramane o arma nepretuita care vindeca suflete. Asa ca simtul umorului, de bun gust, va fi pe deplin savurat.
- Postari legate de viata ta. Asa ca acum, mai mult ca oricand, oamenii au nevoie sa vada latura umana – adica cea din spatele business-ului. Asa ca, acum este momentul sa le dezvalui care este viata ta de dupa munca: ce gatesti, cum petreci timpul cu familia, ce carte citesti.
- Postari oferte – acum este momentul sa te concentrezi asupra produselor/serviciilor cel mai bine vandute si sa le promovezi si prin intermediul canalelor Social Media.
- Postari prin care arati cum alegi tu sa sprijini comunitatea: vorbim aici despre donatii sau despre implicarea in campanii de ajutorare.
- Postari giveaway. Daca ai ceva de dat, acum este momentul. E gratis, iar oamenii se bucura de astfel de gesturi. Insa, asigura-te ca vei lua toate masurile de siguranta in momentul in care vei livra continutul.
Extra tip: Si apropo de Youtube, daca pana acum nu aveai un astfel de canal, acum este timpul sa-ti faci. Sau cel putin sa postezi filmulete scurte. Continutul video este recunoscut pentru impactul bun, mai mare decat al fotografiilor.
Extra tip: Nu ignora comentariile/mesajele clientilor in perioada urmatoare. Feedbackul pe care il primesti acum este deosebit de important. Cu atat mai mult cu cat iti indica atitudinea fata de serviciile / produsele tale sau fata de companie, in general.
Extra tip: Activeaza chat-ul din Social Media si supravegheaza-l atent pentru a raspunde prompt mesajelor pe care le primesti. Transparenta si comunicarea sunt deosebit de importante in aceste momente.
Marketing pe timp de criza: afaceri care au emigrat catre online (partial sau total)
- Sali de fitness. Este recomandat sa facem in continuare miscare. Si cum masurile de siguranta ne impiedica sa iesim din casa sau sa mergem la sala, aceste business-uri s-au reorientat catre mediul online. Antrenorii explica miscarile prin intermediul platformelor video.
- Scoli private si cluburi de engleza. Lectiile se tin online, tot prin intermediul platformelor video. Este o initiativa buna, cu atat mai mult cu cat copiii nu pot iesi din casa si au nevoie de activitati de invatare care sa le dezvolte cunostintele si sa alunge plictiseala.
- Magazine care comercializeaza bunuri non-alimentare. Daca inainte de COVID puteai sa cumperi o multime de lucruri online, iar prin serviciul de delivery sa ajunga rapid la tine, acum cu atat mai mult.
- Magazine alimentare. Vorbim despre alimente de tot felul, proaspete, livrare direct la usa, in conditii de deplina siguranta, prin intermediul firmelor de curierat proprii sau prin parteneriate cu platforme de livrare.
- Cabinete de psihologie. Oamenii au nevoie de suport moral pentru a putea trece peste o perioada care ii poate afecta foarte tare. Statul in casa da frau liber gandurilor apasatoare. Sa stai cu copii care se agita si se plictisesc poate fi extenuant pentru parinti. De asemenea, oamenii care raman fara loc de munca dintr-o data se pot simti coplesiti.
- Librarii. Desi multe dintre librariile offline aveau si magazin online, in prezent accentul se pune exclusiv asupra online-ului. Probabil ai observat si tu reclamele care te anunta ca sunt reduceri la romanele de dragoste sau la cartile SF. Iar asta pentru ca este un moment bun pentru carti. Oamenii stau acasa si au timp sa citeasca mai mult.
- Agentii de turism. Este destul de dificil sa vorbim despre concedii si vacante acum, cand vibe-ul nu este cel mai bun. Insa, cu toate astea, agentiile trebuie sa continue sa-si mentina activitatea online si sa ramana la dispozitia clientilor. Ba mai mult, am observat in ultima vreme o promovare tot mai accentuata a ideii de a ne petrece concediile in tara pentru a ajuta turismul romanesc. Vorbim despre mii de pensiuni si hoteluri ale caror locuri au ramas neocupate.
- Case de pariuri. Desi existau online inca dinainte de fenomenul COVID-19, acum putem observa ca s-a inmultit numarul caselor de pariuri care activeaza online.
Afaceri care au gasit solutii pentru a functiona in continuare in mediul offline
Ce afaceri functioneaza inca in mediul offline chiar daca sunt vremuri de criza? Ei bine, am avut placerea de a avea parte de surprize placute in ceea ce priveste business-urile care s-au adaptat rapid pentru a nu-si pierde clientii si a-si permite sa plateasca in continuare macar o parte dintre angajati.
Si iata cateva exemple:
- Restaurantele fac livrari acasa.
Au meniul zilei, la preturi accesibile si trimit mancarea prin curieri proprii sau prin platforme specializate (Glovo, Food Panda, Gustos24, Take Away), incurajand plata cu cardul. Mancarea ajunge rapid la domiciliul celor care comanda.
Ba mai mult, sunt firme care sustin ideea de pastrare a distantei de siguranta si sunt dispuse sa lase mancarea la usa, pentru a evita cat mai mult contactul social.
- Serviciul Drive Thru ramane in continuare o alternativa buna.
Intalnim un astfel de exemplu la Dabo Donner sau Mc Donalds. Observam chiar ca Dabo Donner a mers mai departe si vine cu doua alternative interesante ale acestui serviciu.
- Firmele fac cumparaturi pentru cei care isi doresc sa nu paraseasca domiciliul in aceasta perioada.
- Service-urile se ofera sa ia masina de la domiciliul clientului, prin serviciul de tractare, sa o dezinfecteze si apoi sa o verifice si repare. Cand verificarea sau reparatia este gata, masina este adusa inapoi. Iar clientul trebuie doar sa plateasca.
Un alt exemplu al acestui tip de adaptare este Redac, care a inclus printre serviciile sale si pe cel pick-up-car.
- Curatatoriile ecologice precum Washmi preiau si livreaza textilele direct la domiciliul clientului, nemaifiind nevoie ca el sa mearga pana la sediu. Ba mai mult, acestia promoveaza ideea de dezinfectare a hainelor.
- Imbunatatirea experientei clientului si rezolvarea obiectiilor care l-ar putea face sa nu cumpere este o prioritate si pentru firmele de jocuri. De exemplu, Online Gaming Shop Craiova ofera consolele de jocuri curatate, dezinfectate si infoliate pentru a elimina eventualele temeri legate de igiena.
- Unii producatori de mobila si-au adaptat activitatea, creand produse care sunt necesare pentru protectie in aceasta perioada de criza.
O categorie aparte: marketingul social
Sunt vremurile in care oamenii asteapta de la tine sa fii om.
Sa-ti dai jos costumul calcat la dunga de antreprenor, sa-ti sufleci manecile si sa ajuti.
Asa ca acum, mai mult ca niciodata, este firesc sa ne indreptam atentia catre marketingul social.
Ce inseamna in vremuri de COVID-19 marketingul social? Inseamna sa oferi putin din ce ai tu, indiferent ca este vorba despre cunostinte, informatii, bani sau donatii de ordin material.
Si iata cateva initiative care noua ne-au captat atentia si pe care am tinut cu tot dinadinsul sa le mentionam in acest ghid deoarece au facut din societatea greu incercata astazi un loc mai bun.
- Starbucks ofera cafea gratis celor care se afla in linia intai in lupta contra COVID-19. Dincolo de asta, Starbucks anunta ca va continua sa plateasca salariile angajatilor aflati in imposibilitatea de a-si continua lucrul in cafenele.
- Kaufland a donat 73.000 de masti profesionale personalului medical pentru a putea continua sa-si faca treaba in siguranta.
- Kinderpedia ofera gratuit platforma sa pe care pot fi difuzate lectii la distanta pentru elevi. Aceasta poate fi folosita fara probleme de catre cadrele didactice care continua sa predea de la distanta elevilor care sunt nevoiti sa stea acasa.
- Symme3D, un startup din Timisoara, sprijina sistemul medical prin crearea unui ventilator care poate fi folosit la terapie intensiva. Acesta este produs cu ajutorul unei imprimante 3D.
- Bookster ofera acces gratuit la cartile din biblioteca virtuala pentru profesori, astfel incat acestia sa-si poata continua studiul pentru planurile de lectii.
- Viziere.ro au prototipat viziere pentru personalul medical.
- Startupul Bucharest Robots a donat un robot care se ocupa autonom de dezinfectie. Acesta a ajuns la Spitalul Matei Bals.
- Kiss FM, Rock FM si Magic FM au oferit spatiu de emisie pentru initiativele care au nevoie de portavoce.
- Arctic a donat masini de spalat si frigidere spitalelor din Romania.
- Autonom inchiriaza gratuit masini pentru ONG-urile si fundatiile care au nevoie de mobilitate
- Pizzeria Celentano, dintr-o industrie grav incercata (Horeca), a gasit totusi puterea sa doneze cate 15 pizza/ zi catre categoriile vulnerabile: batrani, persoane cu handicap aflate in imposibilitatea de a se deplasa etc.
- Future Makers ofera suport mintilor luminate care vin cu solutii de inovare sociala in contextul actual, oferind sustinere financiara in valoare de 10.000 Euro.
Odata cu brandurile romanesti si vedetele incep sa preia initiative in ceea ce priveste situatia actuala, fapt care reprezinta tot un fel de marketing pe timp de criza.
Gigi Becali, Delia, Andra, Andreea Marin si alte nume cu notorietate sunt printre cei care s-au mobilizat si au incercat sa vina in intampinarea oamenilor afectati de COVID-19 cu donatii si solutii.
Aspecte pozitive legate de COVID-19
Sa aduci alaturi doi termeni precum „COVID-19” si „pozitiv” poate parea o greseala. Insa, daca iesim putin din bula in care suntem prinsi, putem observa ca paharul nu este chiar gol.
Si iata ce vrem sa-ti reamintim:
Acestea fiind zise, speram ca acest ghid de marketing pe timp de criza pe care l-am pregatit pentru tine sa fie unul din care sa pui in aplicare cat mai curand ideile mai sus enuntate.
Iar in cazul in care nu aveai habar ce poti face, poti folosi aceste informatii ca puncte de plecare.
Si nu uita, desi este greu acum, suntem alaturi de tine! Iar in curand, aceasta perioada va deveni doar o amintire urata.
Pentru solutii privind marketing pe timp de criza, nu ezita sa ne contactezi! Iti stam la dispozitie prin (video) calls, online meetings si emailuri!