Foarte multi tineri antreprenori, aflati la inceput de drum, au impresia ca alegerea unui logo pentru afacerea lor este o optiune mai putin importanta si cauta sa amane aceasta decizie pana cand gasesc inspiratia necesara (sau chiar hotarasc sa porneasca la drum fara unul).
Altii au impresia ca logourile reprezinta un detaliu demn de luat in calcul doar pentru companiile mari, lucru care, de asemenea, nu este altceva decat o idee gresita.
Orice afacere, indiferent de dimensiunea sa, trebuie sa aiba un logo care sa o defineasca. Pornind de la aceasta premisa, in acest material, iti voi spune de ce este bine sa-ti creezi propriul logo si care sunt aspectele de care trebuie sa tii cont atunci cand faci acest lucru.
Ce este un logo?
Logoul este un element grafic care poate imbraca forma unei litere, unui text, unei imagini sau chiar unei combinatii a tuturor acestor elemente. El este folosit pentru a identifica un brand, un produs, o organizatie sau un eveniment.
De ce ai nevoie de un logo?
● Ajuta la identificarea brandului pe care tocmai l-ai creat. Pentru ca oamenii sa retina mai usor brandul tau este nevoie de cat mai multe elemente care sa-i ajute pe acestia sa si-l aminteasca. Iar logoul este unul dintre ele.
● Ajuta la identificarea industriei din care faci parte. Logoul poate fi folosit pentru a-i face pe consumatori sa-si dea seama care este domeniul de activitate al unei companii. Astfel, in cazul in care numele de brand ales de tine nu este suficient de sugestiv, logoul te poate ajuta sa-i faci pe consumatori sa-si dea seama ce faci tu de fapt si cum ii poti ajuta.
● Da dovada de profesionalism. Toate brandurile preocupate de imaginea lor aleg sa-si creeze propriul logo. Gandeste-te numai la numele mari din industria fashion si iti vei da seama de acest lucru. Cine nu recunoaste un logo faimos precum cel al brandului Chanel? Sau logoul H & M?
● Creste gradul de incredere. Daca alegi elementele potrivite pentru crearea unui logo, ii poti face pe oameni sa aiba incredere in brandul respectiv. De exemplu, paleta de culori folosita pentru crearea logoului ii poate ajuta pe oameni sa perceapa compania ta drept un reper important atunci cand trebuie sa faca o alegere.
Top patru intrebari la care trebuie sa raspunda un logo:
Sa presupunem ca ai deja in minte niste imagini sau/si niste texte pe care vrei sa le folosesti pentru crearea logoului tau. Indiferent ca te-ai hotarat sa faci acest lucru pe cont propriu sau apeland la ajutorul unor profesionisti (freelanceri sau agentii), iata care sunt cele mai importante intrebari la care logoul trebuie sa raspunda.
Este usor de retinut? Indiferent ca este vorba de o imagine, un text sau o combinatie intre cele doua, logoul trebuie sa fie usor de intiparit in mintea consumatorilor. Pentru a gasi raspunsul la aceasta intrebare, iti recomand sa faci un mic test: arata logoul colegilor tai sau unor amici, iar dupa 10 minute, roaga-i sa-l deseneze pe o coala de hartie.
Pe langa asta, trebuie sa iei in considerare faptul ca oamenii trebuie sa recunoasca logoul tau, indiferent de dimensiunea acestuia. Tocmai de aceea, include logoul intr-o lista destul de mare cu alte elemente grafice si cere-le colegilor/ prietenilor tai sa-l identifice.
Este capabil sa treaca testul timpului? Iti vine sa crezi sau nu, exista tendinte chiar si atunci cand vine vorba de elementele de branding. Astfel, daca alegi anumite culori sau imagini care in timp se vor demoda, vei fi nevoit sa creezi un nou logo. Acelasi lucru este valabil si in cazul in care intentionezi sa-ti diversifici activitatea.
Lasa loc de interpretari? Ai vazut, probabil, ca in spatele logourilor foarte multor branduri celebre se afla tot felul de teorii. Sa luam spre exemplu logoul de la Apple care este reprezentat de un mar muscat, pentru care s-a ales, initial, culoarea gri.
Ce au vrut cei de la Apple sa transmita prin acest simbol? Ei bine, teoriile sunt multiple. De exemplu, unele persoane sunt de parere ca logoul face referire la fructul interzis, din care au muscat Adam si Eva. Acest lucru se poate interpreta prin faptul ca produsele Apple sunt ispititoare si tentante.
Altii, dimpotriva, sunt de parere ca marul este un fruct destul de comun, iar Apple a urmarit sa vina cu un logo usor de retinut si identificat.
Ce trebuie sa faci tu de fapt? Ei bine, scopul tau este sa gasesti un logo care sa aiba conotatii pozitive pentru businessul pe care incerci sa-l promovezi. Astfel, intreaba cateva persoane care este lucrul care le vine in minte atunci cand vad pentru prima data logoul tau.
In cazul in care raspunsul este ceva negativ, ca de exemplu faptul ca logoul ii face sa perceapa brandul tau drept unul slab, cea mai buna recomandare este sa cauti altceva.
Crearea unui logo: aspecte de tinut minte
Pentru ca totul sa fie clar, o sa fac o scurta trecere in revista a celor mai importante aspecte privind crearea unui logo.
Tip
Exista mai multe tipuri de logo. In primul rand, poti face acest lucru folosind doar un text. In al doilea rand, te poti orienta catre un simbol. In al treilea rand, exista si posibilitatea obtinerii unui logo prin combinatia dintre text si imagine.
Logoul text: acesta reprezinta, de regula, numele companiei. Trebuie ales un font reprezentativ, dar care sa nu ingreuneze sub nicio forma recunoasterea mesajului. Daca numele este unul prea lung, atunci se poate opta pentru o abreviere.
Logoul simbol: este reprezentat de un element grafic sau de o imagine. Insa, acesta este adesea o optiune buna atunci cand o companie se bucura deja de un nivel ridicat de recunoastere. Totodata, tineti cont de faptul ca simbolul trebuie sa fie unic.
Logoul text + simbol: Este o varianta populara si extrem de apreciata, deoarece ajuta la recunoasterea brandului. Iar compatibilitatea dintre text si imagine trebuie sa fie una perfecta.
Primul lucru pe care trebuie sa-l iei in calcul atunci cand vine vorba de logo este stilul pe care acesta trebuie sa-l aiba. Iar din acest punct de vedere, poti spune ca ai de unde alege.
Poti opta pentru un logo vintage, daca de exemplu ai o brutarie sau un restaurant cu un astfel de specific sau poti gasi un logo modern, daca specificul activitatii tale este legat de tehnologie sau IT. Sau poti opta pentru un logo care pare desenat (stilul handmade). Acesta din urma este foarte la moda.
Tot in tendinte au ramas si logourile in forme geometrice sau cele formate din linii simple. Insa, indiferent de stilul pentru care optezi este important sa retii ca acesta trebuie sa fie in concordanta cu profilul activitatii tale.
Text
In cazul in care faci parte dintre cei care vor un logo ceva mai complex, format atat din imagine, cat si text, trebuie sa te gandesti foarte bine care este mesajul pe care vrei sa-l transmiti. De exemplu, cele mai multe persoane aleg ca textul sa fie chiar brand name-ul lor. Altele se orienteaza spre un motto sau spre un slogan.
Paleta de culori
Asa cum spuneam anterior, paleta de culori este deosebit de importanta atunci cand vrei sa faci o impresie buna persoanelor care interactioneaza cu brandul tau. Incearca sa te rezumi la cel mult trei culori care sa se imbine armonios, indiferent ca este vorba de un text sau o imagine.
Conform unei analize realizate de Designbuddy.com, aproape 95% dintre brandurile de top folosesc maximum doua culori pentru crearea logoului lor. Motivul pentru care aleg aceasta varianta este foarte simplu: ele trebuie sa fie usor de retinut. Si iata mai exact ce simbolizeaza unele dintre cele mai des utilizate culori.
Roz – o culoare usor feminina, care simbolizeaza delicatete. Este adesea folosita in logourile pentru produse adresate femeilor precum haine, accesorii, parfumuri, cosmetice, saloane de infrumusetare.
Albastru – simbolizeaza seriozitate, seninatate si profesionalism. Tocmai de aceea, nuantele de albastru se regasesc adesea in logourile firmelor din domeniul IT si tehnologic.
Rosu – este o culoare care denota energie, fiind in acelasi timp nuanta folosita pentru a simboliza pasiunea. Intalnim rosu in industria divertismentului.
Galben – este culoarea care simbolizeaza caldura si in acealasi timp optimismul. Este o culoare care poate fi folosita pentru logoul unui ONG, dar si pentru firme care comercializeaza articole pentru copii. Totodata, galbenul te poate duce cu gandul la bogatie si prosperitate, fiind culoarea aurului.
Verde – este culoarea prosperitatii si a sanatatii. In cele mai multe cazuri, verdele este intalnit in logourile pentru medicamente, cabinete medicale, organizatii cu rol de protejare a naturii, agentii de turism si lista poate continua.
Negru – logourile care includ negru pot fi percepute drept elegante. Insa, in anumite culturi, negrul poate fi asociat cu ideea de tristete si doliu. Poti combina negrul cu o culoare deschisa pentru a obtine un logo cu conotatii pozitive.
Alb – este simbolul puritatii, a simplitatii si a elegantei. Poti intalni nuante de alb mai ales in logoul firmelor producatoare de rochii de mireasa sau de articole pentru copii.
Mov – este considerata culoarea luxului, a bunastarii, dar si cea care defineste cel mai bine principiul: “orice este posibil”. Nuantele de mov se intalnesc adesea in logourile din industria fashion sau a divertismentului.
Font
Fontul trebuie sa fie in concordanta cu stilul ales pentru logo. Astfel, unui stil vintage ii corespune un font care sa transmita aceeasi idee. Iar cand vine vorba de acest lucru, antreprenorii pot opta pentru fonturi deja existente sau pot alege sa-l creeze si personalizeze dupa bunul plac.
Cand trebuie sa schimbi logoul brandului tau?
Nu exista nicio regula care sa indice momentul oportun pentru modificarea sau schimbarea logoului pe care l-ai creat pentru brandul tau. Insa, daca ai impresia ca acesta nu te mai reprezinta sau nu mai este in concordanta cu nevoile tale, poti alege sa faci o schimbare. Iata care a fost evolutia logoului unui brand de renume precum Microsoft.
Un exemplu concret de creare a unui logo
Iata cum a procedat echipa mea pentru a obtine logoul de la Curtea Regala. Totul a pornit de la cele doua litere care reprezinta initialele acestui brand: C si R.
Povestile unor logouri de succes
Amazon. Cine nu a auzit de celebra platforma de shopping Amazon? Aceasta companie a optat pentru un logo foarte simplu, reprezentat chiar de brand name-ul sau. Acesta este scris cu o culoare neagra, iar dedesubt are o sageata galbena care uneste literele „A” si „Z” din cuvant. Scopul acestui logo este de a indica faptul ca pe platforma respectiva se gaseste o gama variata de produse. Cu alte cuvinte, gasesti tot ce vrei, de la A la Z.
Toblerone. Toblerone este o celebra ciocolata elvetiana comercializata si in magazinele romanesti. Acesta are drept logo Muntele Matterhorn, cunoscut drept cel mai faimos versant. Insa, cei care privesc cu atentie simbolul acestei ciocolate isi pot da seama ca muntele include si silueta unui urs. Ursul este simbolul orasului Bern, adica locul in care a fost infiintata fabrica acestei delicioase ciocolate elevetiene.
Wikipedia. Celebra enciclopedie online a ales ca logo un glob ce pare format din piesele unui puzzle. Iar pe fiecare piesa de puzzle este trecuta o litera sau un caracter al unei limbi. Scopul este de sublinia multilingvismul acestei platforme. Mai mult decat atat, faptul ca din globul Wikipedia lipsesc piese arata ca acest proiect se afla in desfasurare, iar informatiile adaugate in permanenta contribuie la intregirea sa.
Draga cititorule, sper ca informatiile din articolul meu sa-ti fie de folos. Astept cu nerabdare sa-mi spui care este povestea logoului tau. Pe de alta parte, m-ar ajuta daca mi-ai oferi cateva exemple de logouri care tie ti-au ramas intiparite in minte.