De cele mai multe ori, o strategie de marketing care are succes, presupune cunoasterea psihologiei persoanelor. Pentru a stii ce sa transmiti oamenilor, trebuie sa cunosti cum acestia gandesc, actioneaza si fac alegeri.

In ceea ce priveste ramura pe care o abordam acum, exista numeroase statistici care dovedesc faptul ca, intre 70% si 90% din alegerile dedicate achizitionarii produselor sau serviciilor, se fac in subconstient.

Din aceasta perspectiva, oamenii se impart in doua categorii:

  • Cei care sunt condusi de emisfera stanga, astfel raspunzand la motivatii logice;
  • Cei care sunt condusi de emisfera dreapta, astfel raspunzand la impulsurile emotionale.

Asadar, un marketer trebuie sa cunoasca aceste notiuni de baza, pentru a reusi sa le dezvolte si sa construiasca un plan de marketing care sa ii aduca rezultatele dorite.

Cum ne ajuta aceste cunostinte?

Ei bine, nu putem spune ca e atat de simplu, insa nici foarte complicat, deoarece intentia unei persoane care lucreaza in marketing, este sa transmita un mesaj care sa ajunga la cat mai multe persoane, mesaj care se poate transforma in colaborari, parteneriate, cifre crescute si succes.

Marketingul emotional

Psihologia curenta se invarte in jurul inteligentei emotionale, pentru ca emotiile afecteaza in totalitate comportamentul oamenilor. Tocmai pe baza acestui aspect, marketingul emotional reuseste sa isi faca simtita prezenta in numeroase strategii, reclame s.a.m.d.

Prin intermediul mesajelor persuasive, marketingul face o legatura stransa intre potentialii clienti si brandul respectiv. De cele mai multe ori, se apeleaza la o strategie care sa tinteasca spre o singura emotie, precum: frica, bucuria, furia etc. Bineinteles ca se doreste declansarea emotiilor care au cea mai mare sansa de a influenta publicul.

Care sunt emotiile pe care ar trebui sa le targetam?

In principiu, fiecare idee gandita de un marketer se datoreaza existentei emotiilor, este simplu, pentru ca, asa cum am mentionat mai sus, oamenii, de cele mai multe ori, se lasa condusi de subconstient, iar emotiile influenteaza si ele, la randul lor, alegerile facute.

Foarte multe strategii de marketing se indreapta catre clienti printr-un mesaj, cu ajutorul caruia incurajeaza sau instiga publicul. Este foarte important ca acesta sa fie clar transmis, fara a lasa semne de intrebare, asta pentru ca oamenii au nevoie si de o parte concreta, care sa contureze seriozitatea si gravitatea mesajului.

„Fericirea” este deseori folosita in campanii publicitare care doresc sa transmita o stare de bine, de siguranta si de incredere. Spre exemplu, reclamele cunoscute la nivel mondial, cele de la Coca-Cola, intotdeauna au avut o tenta sensibila, emotionala, care ne-a facut sa zambim.

Astfel, intersul lor a fost atins cu success, deoarece ratingul brandului a crescut considerabil dupa fiecare reclama de acest gen.

„Furia” a fost si este destul de folosita in cadrul strategiilor de marketing. De obicei, acest sentiment este atins de reclamele si mesajele care scot in evidenta faptul ca unele aspecte nu sunt corecte si trebuie sa se schimbe. O alta campanie cunoscuta, care este un exemplu edificator pentru acest sentiment este chiar reclama de la Always, #LikeAGirl. Aceasta a transmis un mesaj care a starnit foarte multe controverse, insa a inregistrat un succes, cu 76 de milioane de vizualizari pe YouTube, 1 milion de distribuiri si 4,5 miliarde de impresii in intreaga lume.


Cum stim daca marketingul emotional functioneaza?
Acest aspect este foarte simplu de demonstrat, printr-o simpla intrebare: „Tu stii reclama de la CocaCola, cea de Craciun?”. Ei bine, o stim cu totii, deoarece, inca de mici copii, o vedeam an de an la televizor, iar pentru multi oameni, aduce amintiri din copilarie si o senzatie de bine.

Asadar, prin faptul ca oamenii tin minte atata timp un anumit numar de secunde ce au format o reclama de succes, inseamna ca brandul si-a atins obiectivul, iar persoanele cunosc identitatea vizuala, numele, intentiile si potentialul brandului respectiv.

Tu crezi ca psihologia ocupa un loc important in strategiile de marketing?