Puterea culorilor in marketing

Puterea culorilor in marketing

2018-10-01T11:08:13+00:00

Rezultatele studiului efectuat de una dintre cele mai populare companii care se ocupa cu analize de piata, KISSmetrics, arata ca o simpla culoare cantareste pana la 90% in decizia de cumparare a consumatorului.

Fiecare culoare transmite un mesaj propriu, avand un efect puternic asupra subconstientului nostru, fiind de cele mai multe ori mai importante decat cuvintele. Din aceasta cauza, nu este recomandat ca ele sa fie folosite la voia intamplarii sau asociate oricarui produs. Culorile produselor si ambalajelor trebuiesc alese in functie de efectul pe care il au asupra comportamentului uman.

Rosul – este o culoare asociata cu tinerii, persoanele pline de viata si indraznete. De asemenea, rosul incurajeaza cumparatorii sa faca o achizitie, fiind o culoare call-to-action. Nu de putine ori, butonul „Cumpara acum” de pe website-uri este rosu.

Albastrul – este o culoare care transmite incredere, credibilitate, profesionalism, putere si concentrare.

Din acest motiv, albastrul este preferat de catre institutiile financiare. Conform studiilor efectuate, clientii se reintorc cu 15% mai des in magazinele care au aceasta culoare.

Albastrul este preferat si in domeniul IT, fiind folosit de marci ca Dell, HP si Facebook.

Verdele – are un efect relaxant si este un semn de liniste si de sanatate. De aceea, el este preferat cu precadere de cei din domeniul medical, turism, resurse umane sau de cei are promoveaza ecologia.

Galbenul – este utilizat de majoritatea lanturilor de fast food, deoarece aceasta culoare creste energia, dar in acelasi timp si apetitul.

Negrul – este asociat de cele mai multe ori cu rafinamentul si luxul. Culorile inchise si sobre sunt folosite cu preponderenta in cazul produselor de lux, in contrast cu cele clare si luminoase, care dau impresia unui produs ieftin.

Nici gri-ul nu este de neglijat. Combinarea sa cu negrul a dat rezultate pentru branduri precum Wikipedia, CartoonNetwork sau Honda.

Rozul – influenteaza si el comportamentul uman, avand un efect calmant. Iar expertii spun ca oamenii cheltuiesc mai mult atunci cand sunt relaxati.

Violetul – s-a dovedit ca aceasta culoare ii poate face pe oameni sa plateasca prea mult pentru un produs care nu merita, pe cand portocaliul este asociat cu pretul corect.

Culoarea mov inspira creativitate si inteligenta. Yahoo, Lynx sau Barbie sunt doar cateva din brandurile care au ales aceasta culoare.

Nuantele flash – nuantele de roz, verde si bleu metalizat sunt folosite in general de producatorii de gadgeturi muzicale de marime mica.

Culorile ne influenteaza de asemenea si perceptia. Un obiect alb pare mai mare decat unul negru care are aceeasi dimensiune, iar o bautura intr-un pahar rosu pare mai calda decat una intr-un recipient verde, conform lui Nicolas Gueguen, doctor in psihologie cognitiva si directorul laboratorului de cercetare Gresico. In general, culorile clare, luminoase sunt cele care vand cel mai bine.

Cei din industria automobilistica se folosesc cu succes de modul in care culorile ne altereaza perceptiile. Rosul este utilizat pentru a pune in valoare linia si aripile unei masini, un model rosu parand mai sportiv. Iar o masina de culoare neagra are un impact puternic asupra iubitorilor de viteza. De exemplu, cati dintre voi ati prefera modelul B in detrimentul modelului A?

Si culoarea gri vinde destul de bine in acest domeniu, deoarece ascunde mai bine murdaria si masinile sunt mai usor de revandut ulterior.

Din punct de vedere demografic, impactul culorilor variaza. Spre exemplu, doua produse cu acelasi continut, dar ambalate diferit, pot atrage cumparatori diferiti. Si asta deoarece barbatii prefera culorile mai tari, pe cand femeile le prefera pe cele mai moi. Sexul feminin se pare ca este atras de mov, rosu si verde, iar cel masculin de negru si verde. Albastrul este punctul comun pentru cele doua sexe, el dominand in preferintele tuturor.

Se pare ca nu numai mesajul transmis de culori conteaza, ci si numele nuantelor lor. Foarte putine persoane prefera maroul, insa cand apar in discutie denumiri mai interesante precum mocha sau colorado, lucrurile tind sa se schimbe. La fel se intampla si cu alte denumiri mai sofisticate, precum fuchsia, jad, turcoaz sau lila.

Conform specialistilor, exista si anumite tipologii ale cumparatorului, in functie de culorile de care sunt atrasi atunci cand cumpara un produs/serviciu:

Cumparatorul impulsiv – este atras de culorile rosu, galben, negru si albastru, aceste culori grabindu-i procesul de luare a deciziei.

Cumparatorul econom – este atras in special de culori roz si albastru si este reprezentat de cei care au un buget fix pe care nu doresc sa il depaseasca.

Cumparatorul traditionalist – reactioneaza cel mai bine la culorile pastelate: roz si bleu.

Daca inca nu v-am convins de faptul ca o simpla culoare poate creste sau scadea vanzarile unui produs sau serviciu, ganditi-va la esecul rasunator inregistrat de Pepsi Blue. Sau la cel al ketchup-ului verde de la Heinz.